Känns lite jobbigt att planera golfrundorna utifrån banarbetarnas arbetstider. Som man dessutom inte vet nåt om.

Stansat upp. I bunkern. Och hör nånstans i fjärran att det kommer en banarbetar-"truck". På vilken bana som helst behöver man inte ens reflektera över ett motorbrum, då vet man att det stannas upp av vederbörande tills man slagit. På Knistad kan dom komma farande hur som helst, mitt framför slaget utan förvarning - då stelnar man alltså till lite när det börjar brumma och måste lyssna åt vilket håll brummet går (ja, jag vill inte ha en banarbetares liv på mitt samvete efter att bokstavligen följt bollen med blicken när den borrar sig 20 cm in i nåns huvud.. det  känns ofräscht).
 
Brummet slutade aldrig. När trucken (truck och truck, men en sån där liten fyrhjulig flakmoppe med choken i fullt gaslägen hela tiden, ingen pardon på det) väl stannade stod den en halv meter (på tomgång förstås, med chok) från mina hälsenor. I (!) bukern. Och föraren sprang runt som en gasell jagad av en gepard och slängde ur krattorna för att förbereda bunkerkratt medelst maskinen.
 
Man är ju inte precis komfortabel med slaget i den situationen. Herregud, vart ska han springa nästa gång? Ska han starta igång och marodera mina hälsenor innan jag hunnit ur bunkern? Har han dragit handbromsen eller kommer den att skena?
 
Här gäller det att snabba sig, och bollen hystas iväg. Upp på bunkerkanten, precis på håret att den inte rullade tillbaka. Svordom. Ny stans uppe på gräset. Banarbetare börja köra runt runt i bunkern så jag blev precis yr i huvudet. Och kanske blev lite stressad över att han skulle köra över mig - bollen låg ju tio cm från kanten där han kom susande i full galopp.
Inspelet? Om det blev bra? Njae, svårt att spela när man vill trycka upp drivern så hårt man kan nånstans på någon rätt nära intill.
 
Sen skrattade jag så jag höll på att kissa på mig i näst intill trekvart efteråt. Hade man spelat in det hela och lagt upp det som en youtubefilm så tror jag Sveriges golfare hade slått sig på knäna av skratt. För alltihop var ju en parodi som heter duga så här i efterhand.
 
Jag gjorde typ en "koko"-gest mot huvudet och skakade på huvudet innan vi gick vidare. Sen kom han naturligtvis farande på nästa hål, mitt i skottlinjen. Då slog jag bara,  tänkte att "han har väl dödslängtan" helt enkelt.
 
Två veckor senare (hade förmodligen blivit kortare tidsintervall emellan om det inte dröjt så lång tid innan det var aktuellt med nästa runda...).
 
Samma snubbe. Står mitt i banan. Vi väntar på att slå ut. Han ser (eller låtsas inte se) oss inte. Till sluuuuuut, vänder han upp huvudet, vinkar att vi ska slå över. Jajamensan! Vi slår över minsann. Som den überkontroll man har slår vi ööööver, och det finns inte minsta möjliga chans att du tappar bollen när vi slår eller? Dumjävel. Du är stendöd om du får bollen i huvudet och det känner jag mig inte alls bekväm med. Men flytta på dig kunde du ju inte trots att jag vinkade menande att du kanske kunde gå åt sidan - näe, bara skakade på huvudet.
 
Nu vill jag ju inte påstå att pappsen siktade på killen. Det gjorde han inte (jag lovar inget - hade jag kunnat sikta hade jag försökt men mina bollar går ju mest lite random där dom vill), men det var inte många mm som skilde liv från kanske inte död (eftersom bollen var på nerväg) men kanske svår skada. Att ha gjort en kille blind känns inte riktigt lika ofräscht som en döing, men ändå... måste vi ta honom i bilen in till sjukhuset med högerögat hängandes ner på kinden i bara nerven liksom? Eller?
 
Guds begåvning fortsätter med sitt arbete tills vi kommer fram, pappas boll ligger max en halvmeter från hans arbetsplats. Han stänger av trimmern och grejar med nåt. Precis (i exakt samma ögonblick, i baksvingen liksom, och då miffot står näst intill i vägen för svingen till råga på allt) när pappa ska slå drar han igång trimmer på full gas. Och hur blir det slaget tror ni? Ja, fyra cm långt ungefär.
 
Det var då jag frågade om fiskmåsen var helt dum i huvudet eller bara korkad. Nu kunde han ju inte svenska så det föll liksom platt till marken (fast han hörde väl tonfallet...). Hitta dom utrikiska orden så där lite klatchigt i brådrasket med en puls på 400 i irritation kändes omöjligt. Jag gav upp. Tog upp bollen och försökte hitta tillbaka till en puls under 100. Tre hål senare hade pulsen dämpats och jag lyckades återigen slå på bollen utan att skaka av ren och skär ilska..
 
Jag spelar på Knistad för att det är så extremt lite folk, man kan gå ut precis när man vill utan att boka en vecka i förväg och när man än går ut känns det som man har hela banan själv (förutom de där jävla banarbetarna utan hyfs då).
Vid såna här tillfällen förstår jag varför det är så tomt på banan, den beskrivna banarbetaren är förvisso korkheten de lux, de flesta är ett pyttesnäpp (pytte, pytte) bättre och det finns en som stannar upp så fort man visar sig, han med efternamn på L - han har full koll på läget och är trevlig att råka.
Vill ni inte att vi golfar på banan får ni säga till, jag köper ett medlemsskap för att spela, hur ni underhåller banan skiter jag i, bara jag inte blir nämnvärt störd i mitt spel av idioter. Jag är inte heller sugen på att ta livet av någon. Inte på golfbanan i alla fall, då känns det mer lukrativt att bli kontraktsmördare i så fall.
 
Pinsamt!
 
 
 
 
 

Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0