Mesig i överkant kanske?

Efter att ha fått ett raptusanfall vid dagens snöskottning ringde jag kommunens röjningsansvarig.

2010 = nya grepp. Va lugn och saklig.

Efter några minuters samtal kom vi överens om att Palm skulle svänga förbi och kika på the issue eftersom jag hörde på honom att han absolut trodde jag överdrev.
Jag hade nämligen försökt förklara att jag har en tre meter bred och lika hög snövall utmed hela trottoaren utanför mig. När jag slänger upp gatans snö (som dom plogar upp på min garageuppfart) ligger den inte kvar i själva högen utan rasar ut i gatan - så snart är vallen fyra meter bred. Och själva gatan som, jag förmodar, man ska köra på en meter smalare!

I kvarteren runt omkring mig har snösvängen varit och skrapat bort snövallarna på trottoarerna, men inte hos just mig uppenbarligen. Och det tyckte käre Palm var konstigt också:

-- Men var dom inte här och körde häromdagen. Visst var dom det? Varför tog dom inte bort skiten?

-- Men det är såååå lätt att glömma en liten snutt med 50 löpmeter 2-3 m hög snövall, det är ju stressigt och så, sa jag. Och log så ögonen glittrade under mössan.

-- Jaja, men jag får ju se till att dom kommer hit och kör bort det här förstås.

Exakt!

Jag klagade inte. Jag log så leendet fortfarande är fastfruset i ansiktet. Förklarade lugnt och sansat att jag inte kan rå för att snön åker ut i gatan när jag slänger upp den på nuvarande snöberg.
(Frågade inte ens om jag skulle behöva hyra mig en egen liten maskin och tuffa runt på och sen skicka faktura även om det låg och bubblade inombords.)

Jag var i klartext diplomatin personifierad.

Och hör här: Vad händer?

Inte ett skit!!!

Ok. Jag är lugn och fin. Fortfarande. Än så länge. Jag avger inga nyårslöften, men lite halvt om halvt har jag sagt till mig själv att 2010 ska bli ett lugnt och fint år. Inga utbrott.

Vi kanske kan hjälpas åt att få det lugnt och fint?

Tack!
Då räknar jag med att jag slipper ringa Palm igen. Jag är generös; snösvängen får hela helgen på sig för åtgärd. Jag är ju inte dummare än att jag fattar att det kanske finns viktigare saker att ägna sig åt. Men kommer det mer snö så gatan behöver plogas igen, då blir det nog lite halvkris på Sandgatan. Då kommer det att bli trafikstockning vid nummer 3. Nu har jag i alla fall sagt till så ingen kan skylla på mig.

Lugn och sansad. Saklig. Smidig.
Vi skriver 2010.

Nu väntar jag bara på de positiva effekterna av lugnet, för det ska ju va så j**la bra att va sansad!


UPDATE 2010-01-08 13.49: Snöhögarna borta! Knappt en flinga kvar. Sötnosen i grävmaskinen har till och med fått bort lite snöhögar från garageuppfarten. Tackar allra ödmjukast för det!




Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av H

Ok. Du är envis så jag ger lugnet och sakligheten en chans fram till mitten av feb. Sen ska det bli riktigt roligt att se hur vulkanutbrotten av uppdämd frustration yttrar sig.

Jag tror du ska satsa på motsatsen - jag vet att det sitter långt inne innan du exploderar. Kör ut skiten direkt istället, då blir det inte dom där hysteriska vulkanutbrotten, för du måste till slut, i vilket fall som helst, säga vad du tycker! Det värsta som finns är när du är sansad - vem är den där sansade människan? Obehagligt! :)

2010-01-07 @ 23:06:43
Morrat av Åsa

H: Hehehe - du kan ha en poäng.

Men det här med snön löste sig strålande - långt över förväntan!

2010-01-08 @ 13:59:10
Morrat av M

Ha, ha, ha...ja, det är ju bara början av jan än...vulkanen hinner nog visa sig innan året är slut..

2010-01-08 @ 18:12:26
Morrat av Åsa

M: Ska nog visa dig du! ;D Filbunke hela året! :) Hade jag varit med i går kunde jag visat hur du skulle bete dig vid stukningsolyckan - lugn och fin! Hahahahaha!



2010-01-08 @ 20:05:28

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0