Garanterat firmafest

Svänger ut på huvudgatan, åker cirka trehundra meter och blir invinkad.
Poliskontroll!

Typiskt. Tror dom ställer sig där jag far fram på ren pin kiv.

Men nåt är väldigt konstigt. "Invinkaren" ler. Ler! Då får man känslan av dolda kameran.
Åker snällt in i fållan för eventuella rattfyllerister, och tittar på kön framför mig.
Ser också att alla med uniform (alla - utan undantag) skrattar och flamsar och ser ut att ha det smågemytligt i duggregnet och snålblåsten där ute.

Till slut traskar det fram en leende uniform med tillhörande innehåll till min nedvevade ruta.
-- Jaha ja. Allt bra?

Allt bra? tänker jag. Är det en kuggfråga? Vad förväntas jag svara nu - hjärnan arbetar så det gör ont. Kan inte lista ut vad han är ute efter så jag piper:
-- Jo, tack. Bara bra.

-- Utmärkt. Det är ju fredag! Har man körkortet med sig tro, trots det dåliga vädret?

Hmmm... detta känns väldigt konstigt!

-- Jodå, här är det, alltid med, hehe, säger jag och överlämnar det genom rutan. Släpper det kanske lite hastigt, för det singlar ner på marken.
-- Det är lugnt, jag torkar av det på kläderna som du ser.
Jodå, jag såg att han torkade av det!

-- Nu ska vi blåsa lite, har du gjort det förut?

Ska "vi" blåsa? Räcker det inte om jag blåser?

-- Jodå, många gånger, sa jag övertygande.
-- Hahaha - vad bra. Då är vi överens, säger han småskrattande.

-- Klara, färdiga, gå - blås!

Det var på håret att jag klarade av att blåsa till "klicket" som bekräftar färdigblåsandet eftersom jag fortfarande hade känslan av att vara med i dolda kameran.

-- Hehe, så himla van var du minsann inte, sa uniformen.
Samtidigt passerar två andra uniformsklädda som nickar, ler och hejar lite i förbifarten.
-- Hej, hej, nickar jag ut genom rutan.
Är det ett mingelparty eller är jag i en nykterhetskontroll?

-- Ja, vad säger vi om det här då, säger "min" uniform, och tittar på mätaren.
-- Ingenting förmodligen, säger jag
-- Exakt. Nu får du ha en riktigt trevlig fortsättning på helgen! säger han och smajlar upp sig.

Men vad är det här? Vart är dom sura, odrägliga och dryga poliserna som man pekar finger åt under instrumentpanelen? Det här stör ju hela tillvaron.
Polismyndigheten i stan måste omedelbart be schemaläggaren titta över vilka som jobbar på kontrollerna, inte sätta in såna här j--la muntergökar så hela ens världsbild förändras.

Om inte schemaläggaren gjort en tabbe är min enda tänkbara förklaring att det var firmafest hos polisen på kvällen, därav den uppsluppna stämningen.

Eller också har jag haft extrem otur alla andra gånger i trafikkontrollerna med skitnödiga poliser.


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av P

De flesta poliserna är trevliga.

2009-02-02 @ 09:00:26
Morrat av Åsa

P: I allmänhet - ja. Men inte alltid i poliskontroller. Då kan de vara ruskigt dryga och nedlåtande. Faktiskt.

Som man skulle stulit bilen man åker i... :)

2009-02-02 @ 21:19:31

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0