Säljare ut i fingerspetsarna

På mitt besök på Ica Maxi förut skulle jag handla mossa till adventsljusstaken som jag inte lyckats få fram än. De elektriska stakarna är framme förstås - men i dag tänkte jag mig att tre tända stearinljus skulle få lysa upp tillvaron vid mitt eftermiddagskaffe.


Springer runt som en iller och letar efter mossa på Maxi och tänker precis ge upp när det kommer en personalklädd människa som jag frågar var jag kan hitta mossa.

-- Ja, det är kanske lite sent eftersom det är tredje advent i dag, men du vet hur det är, var jag tvungen att lägga till för att inte verka senil.

-- Mossa? Men, kära du, det är ju bara att gå ut och plocka. Finns jättefin grön mossa ute nu, säger hon med nån konstig sjungande dialekt.

-- Jo det förstås, sa jag, men...

-- Har du gräsmatta hemma? Inbilla mig inte att den är mossfri så det är bara att gå ut i trädgården när du kommer hem.

-- Ni har ingen mossa här alltså? var jag till slut tvungen att häva ur mig.

Hon snörpte på munnen, och satte i väg med raketfart mot blomsteravdelningen så jag fick småspringa för att hinna med i svängarna.

-- Här, sa hon och pekade. Grön där, tråkvit där. Tycker ändå du ska fundera på att plocka hemmavid, men du får förstås köpa om absolut måste.

Självklart kom jag hem utan mossa, kunde inte ignorera hennes förebrående ögon och rycka åt mig en påse. Hon måste definitivt vara en infiltratör för föreningen "Stoppa konsumtionssamhället", och hon har goda förutsättningar att få Maxis försäljningssiffror att dippa. 

Nu har jag druckit eftermiddagskaffe. Utan den mysiga adventsljusstaken med mossa och tre levande ljus.

Ja vadå?! Det var ju kolsvart ute när jag kom hem. Tack, men så kul ska vi inte ha: Jag går inte runt med en ficklampa i trädgården för att plocka mossa i becksvarta mörkret! Det gör jag bara inte.


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av M

Ha, ha..nä, gå inte ut! Nån kanske stannar o plockar upp dig t falbygden..

2009-12-13 @ 20:38:41
Morrat av Åsa

M: Haha - det finns ju risk att jag blir upplockad även om jag inte springer runt i trädgården... ;D

2009-12-14 @ 08:42:07
Morrat av Spadermadame

Skrattar på mig! Och du köpte inte...

2009-12-14 @ 11:58:05
URL: http://www.spadermadame.blogspot.com
Morrat av Spadermadame

Här är det förresten snö, så att plocka mossa går fetbort...

2009-12-14 @ 11:58:47
URL: http://www.spadermadame.blogspot.com
Morrat av Emma

Vill veta vem det va!!:P Hahaha

2009-12-15 @ 15:10:01
Morrat av Åsa

Spader: Helt otroligt att jag inte tog en påse... Och här har snötäcket också lagt sig tyvärr. Ser inte ut som nåt töväder skulle dra in heller.



Emma: Hon pratade nån dialekt... norrländska? :)

2009-12-16 @ 08:48:02

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0