Förbannad

Blir man inte förbannad när man läser sånt här.

Ja, som Aftonbladet skriver, att riksdagsledamöterna tar flyget istället för tåget i parti och minut?

Bland annat Staffan Appelros (m) som sitter i miljöutskottet (!) flyger som en dåre mellan Malmö och Stockholm. Han har flugit 17 gånger, åkt tåg 4 hittills i år. (Då är en stor del av 2008 kvar dessutom.)
Men han tycker han är duktig! Han har ökat sitt tågresande med flera hundra procent jämfört med förra året.

Hallå! Är du trovärdig? Lever du som du borde lära?

Vad ger Staffan för signaler?
Slängde jag 100 batterier i soppåsen förra året, kan jag med gott samvete slänga 76 i soppåsen i år, för då har jag ändå varit duktig och lämnat 24 batterier på rätt ställe? Och ökat min miljöplikt (ja, jag tycker det är en plikt) med flera hundra procent?

På nåt sätt så undermineras betänkanden och förslag från miljöutskottet av Staffans resvanor. Tycker jag.
Det sticker fruktansvärt i mina ögon.

Hur sjutton kunna motivera mig, och andra pendlare att åka kommunalt och bättre miljöanpassade alternativ än bil, när Staffan inte föregår med gott exempel?

Jag är ändå, förhållandevis, rädd om miljön och är rädd för vad som händer och sker med jordklotet. Men jag har väldigt svårt för att engagera mig till 100% när jag hör sånt här.

Varför ska jag slita som ett djur med mitt futtiga avfall som ska till soptippen och dela upp både det ena och det andra i metall, plast och trä. Tar jättelång tid att demontera vissa saker till dess beståndsdelar avseende sopkriterier.
Varför ska jag ta mig den tiden när någon i miljöutskottet sätter sig på flyget för att spara tid?!

Jag kommer även fortsättningsvis dela upp mitt avfall, som jag alltid gjort. Men en liten "gott-och-blandat-säck" slängd i brännbart (eller icke) känns inte riktigt lika betydelsefull längre - "om jag skulle få ont om tid" -  vilket är riksdagsledamöternas ursäkt till att flyga istället för att ta tåget.

Staffan Appelros får hela 5 miljöfarliga sopor av panelen i dag. Grattis.

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Jag kan för lite om det där för att bli särskilt upprörd. Tror det bästa vore om de tog det långsammaste färdmedlet som fanns. Det gäller alla politiker. Då får de minst tid att göra skada på jobbet =)



Ang sopsorteringen så är det inte någon miljövinst att tala om att sopsortera. Om alla slutade och man istället skötte tipparna rätt så går det ungefär på ett ut. Eller rent av lite bättre med tipparna.

Källa till det .. förvisso Pen & Teller programmet bullshit. Men de har en poäng.

Nu när de flesta ändå sopsorterar är det förstås bästa om alla gör det.



Ha en bra dag!

Kram

2008-05-22 @ 08:52:51
Morrat av Åsa

bb: Det finns flera miljoner (tja) synvinklar som man kan titta på miljöproblemet från. Vad som är bra, vad som inte är bra och så vidare.

Till syvende och sist så är det ändå pengar som styr, oavsett miljöpåverkan. Det är min krassa uppfattning.

Vad vi enskilt i lilla Sverige gör spelar nog egentligen inte så stor roll i det stora hela om man också där ska vara krass.



Men ville främst säga med inlägget att bristen på trovärdighet hos politikerna är ibland rent skrämmande.

Utifrån ditt synsätt vore det kanske bäst att de gick till jobbet. Då talar vi noll skada gjord på jobbet, särskilt om man bor i Malmö! Och noll skada på miljön. Två flugor på smällen på en gång!:-)



2008-05-22 @ 21:30:27

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0