En fröjdefull bilrutt

Ah! Vad det är härligt att åka bil.
Tillsammans med någon som är likasinnad avseende trafikbeteende - "det kommer att dröja j-gt länge tills jag kramar nån av mina mottrafikanter".

Jag och C har gjort en liten turné på några mil i dag. Jag har kört.
Som vanligt är det icke kunniga bilframförare ute och lallar. Alla bilinkompetenta i före detta Skaraborgs län är ute på en gång dessutom i vanlig ordning.

-- Bla, bla, bla, vi språkar om allt och inget.

-- Men för h-te, ska du parkera här din hönshjärna. Gasa!
Vårt samtal avbröts abrupt av denna lilla harang av föraren, det vill säga mig. C gör dirty fingret rätt upp i vindrutan när bilen framför till sist svänger av.
(Duckade lite ifall ett avsågat hagelgevär skulle stickas ut ur rutan på den främmande bilen...) 

-- Bla, bla, bla - språkar vidare.

-- Men flytta på dig. Slickar du mittlinjen länge till ska jag tatuera en dito i pannan på dig! skriker C.
Jag (som har enorm respekt för dom där avsågade) pekar finger under instrumentpanelen.
Men alldeles i onödan. C har dragit upp TVÅ långfingrar i rutan för länge sen.
Nu har jag sjunkit ner väldigt lång för att undvika hagelsvärmen. Det är med nöd och näppe jag ser ut över ratten.

-- Bla, bla, bla.

Tvärnitar. Trafikvakt! Asfaltering! Stopp i åtta minuter. Åtta, read my lips, åtta minuter!!! Tjena. Vad tror du lille (nåja, långe och biffige) trafikvakt om att släppa norr- respektive södergående trafik med lite tätare intervall.
Helt plötsligt kändes det som det skulle vara fullständigt normalt att ha ett hagelgevär liggandes bak i Forden.

Behöver jag säga vad C gjorde när vi passerade vakten?




Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av P

Hm, jag har svårt att förstå folk som blir arga på andra som kör bil. I största allmänhet menar jag. Det är klart jag också blir arg, om en tant luskör i 60 coh gasar på när man vill köra om till exempel. Men annars inte. Man blir mindre arg av att åka tåg, prova det, eller buss. Kan man sitta och glo och tänka på vad man vill. Och bli förbannad när man blir försenad i och för sig...

2008-05-28 @ 21:59:05
Morrat av Nollan

Haha, frågan är om de som gör dig så fly förbannad i trafiken är de samma som kör runt med ett avsågat hagelgevär på sätet bredvid?! Men man kan ju aldrig veta - människor är så oberäkneliga nu för tiden :)

Tur jag åker kollektivt.

2008-05-28 @ 22:04:14
Morrat av Åsa

P: Skulle blivit lika arg på bussen om jag suttit på den när det ligger nån och kör i 60 på 90-väg... på en krokig väg där det inte finns möjlighet att köra om. Visst, kör i 60... men stanna och släpp förbi de trettio bilarna du har bakom dig. (Inklusive bussen då om jag hade suttit på den...) ;-)

Tror inte vi hade varit hemma än om vi skulle åkt buss i dag förresten. Tidaholm kl 0900, Forsvik kl 1400. Och ärenden att uträtta på båda ställena som tog viss tid. ;-)

Men visst, vi kollade aldrig busstider. Ska kolla till nästa gång, och kolla vad C tycker.

2008-05-28 @ 22:10:15
Morrat av Åsa

Nollan: Hehe, nä förmodligen inte. De är inte hageltypen precis, det har du rätt i.

Nu är du den andra som pratar kollektivtrafik...

Det kanske (även om jag hade en annan åsikt i svaret till P här ovan, men man kan ju omvärdera när man tänkt efter lite) är bra för blodtrycket. ;-)

2008-05-28 @ 22:15:27
Morrat av P

Vi har alla olika temperament... Du har väl mer sydeuropeisk körstil kanske. Tutar, lever, viftar och härjar.

2008-05-28 @ 22:18:34
Morrat av Åsa

P: Det kan nog stämma. Du har mer den nordiska filbunke-stilen. ;-)

2008-05-28 @ 22:35:33
Morrat av M

Men hallå eller- här kan vi snacka lugn..LUGNT..temperament..m håller fullständigt med! Borde vara lika höga böter åt andra hållet o strängeligen förbjudet att köra 70 på 90 väg!

Imorgon har jag lovat L att cykla till dagis..gissa vem som kommer trampa ikapp m biltrafiken...Men händerna håller jag på styret- där går gränsen!



2008-05-28 @ 22:46:05
Morrat av Åsa

M: Ja, jämfört med dig är ju en filbunke riktigt livlig vad gäller temperament. Tycker du ska prova ett litet finger för att vara riktigt crazy. Du behöver ju inte släppa styret, bara lyfta fingret i mitten och vifta lite diskret liksom... ;-)

2008-05-28 @ 22:52:52
Morrat av M

Ha, ha..ligger inte i min natur o vara crazy på det viset men jag kanske kan instruera L som sitter bakpå..räknas det?

2008-05-28 @ 23:02:42
Morrat av beerbelly

Fattar inte vad de gör ute på vägarna. Om de inte vill nå målet så kan de väl stanna hemma?

Om de vill nå målet men om tiden inte spelar roll så borde de åka kollektivt.

Varför ska vi göra det för att rädda oss från dem?

Märkligt land :)

Bättre lycka nästa gång.. och fri fart i ytterfilen.

Kram

2008-05-28 @ 23:03:22
Morrat av Åsa

M: Jösses, ja, en L som gör fultecknet ger flera hundra poäng i hata-mot-trafikant-klubben. Fast det krävs bildbevis... ;-)

2008-05-28 @ 23:06:02
Morrat av M

Hrmm..sover på den saken..man måste ju föregå m gott exempel inför sina kottar! Go´natt!

2008-05-28 @ 23:08:24
Morrat av Åsa

bb: Precis! Stanna hemma om de ändå inte vill komma fram! Uttryckte allt vad jag egentligen ville säga med inlägget! (Förutom att C faktiskt är värre än mig i trafiken.)

Vad man ska göra åt dom?! Det enda man kan göra är nog som Nollan och P säger, man får själv utnyttja kollektivtrafiken! ;-)



M: Precis. Du ska lära dom (i detta fall L då som är i perfekt ålder) bete sig som folk i trafiken tidigt. Det vill säga vifta finger! ;-)



Kram till er båda och sweet dreams.

2008-05-28 @ 23:14:19

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0