Don´t ask

Don´t ask. Det betyder fråga inte.
Fråga inte hur dagen har varit - då kan jag få ett utbrott.

När jag skulle åka i morse är nyckelknippan spårlöst borta. Letar igenom huset som en inbrottstjuv ungefär, garderober öppnas utan att stängas, lådor dras ut, kläder slängs på golvet efter letande i fickor. 
Kylskåpsdörrn stängde jag som tur var (jodå, jag har lagt mycket i konstigt i kylskåpet under åren så det var det första stället jag tittade på...).

Kom på att jag har en nyckel till bilen på ett gömställe, om någon av mina garage-hyresgäster behöver flytta på min bil när jag inte är hemma. Rusar ut genom dörren, för nu är jag urstressad!
Slår igen ytterdörren - se där, nyckelknippan hänger i låset och skramlar. Det var riktigt intelligent av mig!

In i bilen, drar i väg med lite gummi liggandes kvar på garageuppfarten.

Traktor!
Tackar, tackar!  Men inte har väl jag gjort mig förtjänt av en sån lycka?!
30 km/h.

Poliskontroll i Igelstorp.
Tackar, tackar! Ännu mer manna regnar från himlen.
Härligt, vinka lite till din uniformsklädda dumstrut.
Jag har sett dig! Jag förstår att jag ska svänga in i parkeringsfickan.
Sluta vinka!!!

-- Skattemärke? Jodå, det har jag fått.
-- Men det sitter inte på?
-- Nja - jag fick det i går typ, eller förrgår, eller i fredags kanske? Det ligger på hallbordet.
-- Och där ligger det bra?
-- Ja, ganska.
-- Jag föreslår att det första du gör när du kommer hem är att sätta på det. Vad tycker du om det?
-- Men...
-- Måste jag vara tydligare?
-- Nej.

-- Blås.....
-- Ok, pffffuuuuuuuiiii
-- Blås hårdare
-- (Men vad f-n) PPPPPFFFFFFUUIIIIIIII

Konstpaus
Konstpaus (andas djupt)
Konstpaus
Konstpaus
Konstpaus (börjar trumma med fingrarna mot ratten...)
Konstpaus (trummar hårdare och suckar...)

-- Ok, du kan åka.

Pekade dirty finger under instrumentbrädan, och tyckte jag var skit-tuff. Ännu tuffare i mun blev jag när jag hunnit i väg 200 meter, fönsterrutan uppvevad och sett efter så ingen uniformsklädd smitit in i baksätet medans jag hade blåst lungorna hur kroppen.

Stressy, stressy!!!

Väl framme på jobbet slappnar jag av.
Tills det andra jobbet hör av sig och meddelar "att jag kanske inte behöver hoppa in som vikarie i morgon", utan får "jobba som vanligt", men det vet dom inte förrän på förmiddagen...
Que?!
I morgon eftermiddag/kväll jobbar jag på jobb nr tre och har inte alls lust att få besked fram på förmiddagen om jag ska jobba fler timmar än vad jag brukar göra eller inte.
Jag var inställd på att jobba heldag i morgon - och då är jag där halv åtta på morgonen, tidigare än normalt alltså, på redaktionen - ren planering.
Dessutom var det ju bestämt att den jag skulle vikariera för inte skulle komma i morgon, utan först "kanske" på fredag.
Nu får det vara nog. Blev irriterad som satan.
-- Ja, men då kommer du och bara jobbar dina timmar som du ska i fortsättningen då, hörs det  stramt och surt i luren.
-- Ja, det gör jag i fortsättningen då, svarar jag lika löjligt och barnsligt stramt och försöker om möjligt låta ännu surare.
Bra - alla nöjda och glada tydligen?! Tackar, tackar.

Lunch.
Matlåda.
La lunchen i två olika lådor.
Ena lådan kvar hemma, bara pastasallads-lådan med. Korven stod kvar hemma. Sur.
Inget köttliknande = ingen lunch = inget mätt!

Nu har jag precis kommit hem från ICA Maxi.
Hade tänkt mig en snabb och effektiv runda där allt flöt smidigt. Hade till och med skrivit inköpslistan efter butikens varuupplägg för att slippa irra fram och tillbaka.

Parkerar. Skönt. Jättelite folk. Fick en plats precis utanför ingången.
Drar iväg med vagnen mot entrén.
Tvärstopp!!!
Entrén är flyttad två mil öster ut... (Det förklarar varför det såg ut som det bara var fem kunder inne på Maxi.)
Knatar iväg de två milen in.

Rycker åt mig en påse grillkol. Vid frukten knastrar det konstigt under skorna. Ja, självklart. Det är hål i pås-aset. Tillbaka genom halva butiken. Ny påse.

Mjölk. Fullständig kaos. 40 000 personer på 40 kvadratmeter. Och alla står i vägen. Kör på en herres hälsenor, kanske inte med berått mod, men sanningen är inte långt bort.

Sköljmedel. Tar en Softlan Outdoor... bla, bla vad den nu heter. Går vidare bort till skithuspappersavdelningen. Hmmm, här luktar det gott. Klibbar under fötterna... Korken inte påsatt på Softlanen. Softlan upp till öronen innan jag traskat tillbaka och bytt flaska.

Äntligen på väg ut ur affären. Bort de två milen till bilen och öppnar bagage-luckan.
Lyfter in de tre första kassarna från kundvagnen, tar den fjärde men får mekka lite för att få in den bland golfbag och annat bra att ha i kombin.
Vände ryggen åt kundvagnen några sekunder.
Pang, krasch.

Tackar, tackar!
Kundvagnen har rullat i väg - in i sidan på en Renault (nej, där ljög jag - det kan lika gärna varit en Saab eller BMW, sanningen är att med mitt bilkunnande har jag inte en aning).
Nu blev det inga synliga skador på bilen, men ägaren kan ju ha bättre ögon än mig så jag kände mig skyldig att skriva en lapp och sätta fast på den "olycksdrabbades" vindruta. (Nån kan ju ha sett mig.)
Som löd:
"Jag är jätteledsen men min kundvagn råkade rulla in i sidan på din bil. Jag ser inga märken, men tycker du det ser konstigt ut så ring mig så får vi reda ut det. Ha en bra kväll. 070-XXX XX XX, 0500-XX XX XX."

Ja, ja - halvbra lapp. Men helt ok efter omständigheterna under dagen i övrigt. Tycker jag.
Tackar, tackar för i dag.

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Damn. Det är ingen höjdar dag det inte. Max oflyt.
Kul med hälsenorna och dirty finger trots allt :). Stor eloge för att du lämnade lapp med. Hoppas personen är schysst tillbaka.
Hoppas också att åtminstone kvällen blir ok om du kan lugna ner dig =)

2008-05-14 @ 21:10:08
URL: http://looser-beerbelly.blogspot.com/
Morrat av Jerk

Känns helt plötsligt som jag hade en ganska bra dag :)

2008-05-14 @ 22:45:32
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Morrat av Nollan

Phu, det var en dag det! Blev lite matt bara av att läsa. Hoppas kvällen artat sig något bättre och att morgondagen blir riktigt bra!

2008-05-14 @ 23:48:39
URL: http://iordochbild.blogspot.com
Morrat av P

Stackars! Men det var väldigt roligt att läsa. För du skriver ju så roligt! Om jag ser texten som en krönika så är du nog min favoritkrönikör just nu.

2008-05-15 @ 06:30:45
Morrat av Åsa

bb: Lyckades hyperventilera lite och satte mig framför tv:n. Tyvärr såg jag på uppdrag granskning och det upprörde också...
Somnade gott i alla fall.
Ha en riktigt bra torsdag! Din favoritdag! ;-)

J: He, he. Skönt att kunna ge dig en sån känsla...

N: I dag är en ny dag! Den kan åtminstone inte bli (peppar, peppar) sämre? ;-)

P: Tackar, tackar. Den här dan har redan börjat bra när du skrev det.

2008-05-15 @ 07:19:10
Morrat av M

Skönt att du inte toppade den dagen m ett sviskis-besök! För oss medmänniskor menar jag....

2008-05-15 @ 08:27:57
Morrat av Åsa

M: Riktig tur! Särskilt som det inte var P som körde passet... ;-)

2008-05-15 @ 08:50:54
Morrat av K

Fy fn vilken dag! Jag var på maxi lite tidigare och handlade för massor med pengar. Men gick ju in i rätt entre direkt och det var nästan inget folk. Såg du vilka roliga affärer det ska öppna? Det blir skit bra tror jag. Håller inte med M för du skulle nog blivit glad av att träffat oss få f eftersom vi inte setts på 100 år???eller??det hade du behövt lite K+M kärlek....

2008-05-15 @ 12:33:22
Morrat av Åsa

K: Jag tar gärna lite M+K-kärlek på spinningen ikväll. Vad tror du om det?
Men vad du är duktig då... rätt entré direkt! Så duktig! ;-)
Det blir jättebra när det väl blir klart.
Tror det är 110 år sen sist om jag räknar lite noggrannare...

2008-05-15 @ 12:55:24
Morrat av Valross

Att smyg-dirty-fingra: underskattad lätta-på-trycket-metod, man känner sig alltid lite överlägsen på något sätt.

Hear! Hear! Köpa mjölk på Maxi är en mardröm om det är fler än tre personer där.

2008-05-15 @ 14:26:35
URL: http://valross.blogg.se
Morrat av Åsa

V: Men Valross! När du kör ihop det till smyg-dirty-fingrar låter det precis som jag skulle gjort något annat i bilen än vad jag gjorde! Fy! *rodnar* *blinkar förnärmat* :-)

Ja, tänk dig då 40 000. Det måste nog varit rekord.

2008-05-15 @ 20:22:53

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0