Min naturgasfyndighet

Här är en bild från Texas, USA.

image24

Tja. Inget märkvärdigt. Dom håller bara på att rigga upp för lite naturgasborrning.
Precis just den här fyndigheten, Hudman, äger jag. Rio och Jones är två av mina andra naturgas-"källor".

Bara att erkänna att det bor en liten kapitalistnasse någonstans i min själ. 
Det känns snuskigt bra att kunna vräka ur sig att man borde åka över till Texas och se till sitt investerade kapital, och dessutom tala sanning. Kostnaderna för den resan drar man naturligtvis av. Jo då, det är helt lagligt.
Gaspriset rusar i höjden. Gnuggar mina händer.
Ena källan har inte kunnat producera så mycket än. Det är för högt tryck för utrustningen. Kan innebära att det blir ett mycket stort gasuttag där. Jublar.

Att jag kom på att skriva om detta just nu är att jag i dagarna skördat en del av gasfrukterna. En nätt summa är insatt på kontot.

-- Nåja, du skattar väl ändå för förtjänsten här hemma.
Hörde jag någon säga det?
Men hallå!  Avkastningskontot har jag i USA naturligtvis. No taxes!
Man skattar när man "tar hem" kapitalet igen.

Men... någon upplyste mig om att jag kan använda det lilla kontokortet jag fått från banken i USA och ta ut pengarna - då syns det aldrig att jag tjänat pengarna liksom. Slipper skatta.
Men... då kan jag ju bara knalla ner till min svenska bank med kortet och ta ut hela summan när det är dags att "ta hem" kapitalet. Ta cashen i en påse för syns skull, gå ut ur banken, vända in igen och sätta in dom på sparkontot.

Är det helt enkelt så att jag måste "anmäla" någonstans, att jag plockar hem pengarna och ödmjukt be om att få betala några kronor (många kronor) i skatt?
Någon kontospecifikation från den amerikanska banken går inte till Sveriges skatteverk vad jag har förstått, inte heller från bolaget som sköter entreprenaden för borrningen, svenska ageneten eller någon annan aktör.

Undar hur många som rusar in på skattekontoret och ber att få en blankett där man kan anmäla att man precis tjänat ett antal hundra tusen i USA som ingen uppmärksammat i kontroll-Sverige. Få, va?

Nu hoppas jag innerst inne att jag förstått det hela fel. Att det finns någon hake nånstans. 
Det skulle nästan kännas bättre om någon från skatteförvaltningen dök upp och undrade om jag inte har lite kulor undanstoppade i madrassen som jag borde visa för Storebror...

Nåväl. Jag planerar min resa till Texas. Finns ju mycket att titta på än bara gasriggar.

Ha en trevlig kväll

/Kapitalistsvinet


www.vindvirvel.blogg.se


 


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Gabriela

Man kanske sak köpa upp ett lager med inte allt för fina buddhor och använda dom när man känner att det är läge ;)
Så sparar vi på dom fina...
Hade inte tänkt på det!!

2008-03-13 @ 08:09:54
URL: http://gabrielasliv.blogg.se
Morrat av F

Now, THAT´S Country!

2008-03-13 @ 08:45:54
Morrat av Åsa

Gabriela: Bra jag kom på den smarta idén, va? ;-)

F: Kan ta med er demo och promota i Texas. Fast det kostar ju förstås... :-)

2008-03-13 @ 14:39:54

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0