Uppsala

I Uppsala finns en äldre herre. Som söker kontakt med Märta.
Det är bara det att Märta inte finns på mitt nummer!

018-54 XX X1. Jag kan numret utantill. Den äldre herren från Uppsala ringer till mig ofta. Väldigt ofta. Och har gjort så i 10 år. Tio år! Ibland är det uppehåll på några månader. Sen är han tillbaka.

-- Är Märta där? knorrar det med en gammal mans röst när jag svarar.
-- Nä, Märta bor inte här i dag heller.
-- Är jag inte hos Märta.
-- Nej. Det är du inte.  Du har nog ringt fel.
-- Jaha.
Klick!

Sen dröjer det tre minuter så ringer han igen. Och svarar jag upprepas exakt samma samtal! Han har nog redan glömt att han ringt tre minuter tidigare. Och sen kan det hålla på så ett antal gånger.

Mitt ex blev förbannad och läste lusen av honom en gång, efter att först ha försökt prata honom till rätta.
Lönlöst att försöka prata honom tillrätta. Lika lite som det hjälper att läsa lusen av honom. Han har förmodligen några oslipade knivar i lådan. Senil kanske.

Men nu är han för jävlig rent ut sagt. Ringer åtta gånger om dan. Nä, jag orkar inte svara varje gång han ringer längre. Men ibland svarar jag för jag får dåligt samvete. Han ringer ju inte fel för att jävlas. Det förstår man när man pratar med honom. Och han ringer bara dagtid, aldrig några sena kvällar eller nätter.
Tänk om man inte haft nummerpresentatör - då hade jag varit tvungen att svara farbrorn varje gång. Då hade jag blivit hysterisk.
Nu hoppas jag bara ringfrekvensen ska avta. Det gör det förr eller senare. Det är lite påfrestande att springa och leta efter telefonen stup i kvarten och upptäcka 018-54 XX X1 i displayen.

Sen undrar jag - vem är denna Märta? Får han någonsin tag på sin Märta? När ingen svarar på Märtas nummer (som han ju tror är det han ringer) kanske han blir orolig att något hänt Märta? Glömmer han av Märta emellanåt när hans samtal hit tillfälligt upphör? Eller har Märta helt enkelt hört av sig till honom.
Konstigt är det. Men jag är ju van vid 018-54 XX X1 vid det här laget, så det stör mig inte så mycket faktiskt.

Märta, om du ser det här, kan du inte lära honom ditt nummer ordentligt så han kan få tag på dig när han vill. Jag tycker det är synd att han inte får prata med dig.

Nu ska jag gå och se på fotboll. Ta en öl.
Hoppas farbrorn får se på fotboll också. Och kanske också ta sig en öl! Tillsammans med Märta.

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av P

Stackars lilla farbror. Jag hoppas också att han får tag i märta. Vill också veta vem hon är. Har du frågat vilken stad han vill ringa till egentligen? Man kanske kan spåra henne utifrån det?

2008-06-14 @ 22:47:35
Morrat av P igen...

Du har inte funderat på att kolla upp vem han är och se om han bor på något äldreboende/servicehem eller liknande. I så fall kan man ju ringa dit och säga att han ringer lite väl ofta. Kanske kan de ge honom en telefon med förprogrammerade nummer då.

2008-06-14 @ 22:50:14
Morrat av beerbelly

Verkar lite väl jobbigt. Kanske är hans fru som är märta?

Han är tok senil och hon har gått bort. Brr.

Hoppas det löser sig till det bästa.

Kram

2008-06-15 @ 01:52:20
Morrat av Åsa

P och P igen: Har frågat någon gång vilken stad han ska till, men just nu har jag glömt av det.

Man kan faktiskt kolla upp det hela, det har du rätt i. Den där förprogrammerade telefonen är en lysande idé!



bb: Usch. Sorgligt, men det skulle kunna vara så!

Kram

2008-06-16 @ 11:23:46

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0