Småstadsfascination

Eftersom man numera arbetar i en mycket liten stad kan man också utföra små ärenden i den lilla stadskärnan där.

Efter avslutad arbetsdag satte jag iväg mot min stora hemstad - men kom på att det kanske är lika bra att svänga förbi systembolaget i den lilla staden för att lagra upp inför matchen på lördag.  (Vilken match? Frågar kanske nån. Kul, säger jag då!)

Tvärnitar, svänger in vänster mot centrum. Parkerar på det lilla torget och traskar iväg till den lilla butiken, som är mycket liten och, tro det eller ej, är en sån där "över-disk-variant". Så pittoreskt så man blir tårögd!
(Där är det inte tal om några svåra uttal på vinpavorna man väljer, nädå - man tar lätt-uttalat och nåt man kan komma ihåg i huvudet utan att staka sig. Man kan i och för sig säga artikelnumret, men då är man ju riktigt beige...)

Lapp på dörren till idyllen: "Systembolaget har numera flyttat till gamla ICA-lokalerna!"
Que. Gamla ICA-lokalerna?! Och var f-n är dom?!

Muttrar för mig själv. Funderar om jag ska fråga nån småstadsbo... Nä, jag åker väl hem till storstan! Spanar i ren automatik in en Fristads-rumpa som går förbi. Likt Pavlos hundar (ja, jag får inte mat när Fristadsbyxor uppenbarar sig, men ni förstår liknelsen).
Då ser jag i ögonvrån den gröna skylten. På en annan huskropp än den den varit på förut.

Småspringer (läs rusar) dit så jag inte ska tappa bort den!
Kommer in i en butik! En systemvarubutik har öppnat i småstaden. Visserligen väldigt, väldigt liten men ändå. Härligt. (Fast lite vemodigt att den pittoreska butiken är borta).

-- Halloj, säger en dam, precis när jag rycker åt mig en korg.
-- Hejsan, säger jag.
-- Allt bra?
-- Jodå, det är som vanligt, säger jag väldigt avmätt.
Hon traskar vidare.

-- Bra det här du! säger en annan Fristads-byxa vars tillhörande huvud stod nedkört bland ölburkarna.
-- Vad då?
-- Med självservering.
-- Skitbra.
Sa jag. Och brydde mig inte om att säga att det heter betjäning... Log bara ett charmerande leende (tror jag, hoppas det inte blev en grimas.)

-- Scmakar den där bra menar du? Har aaaldrig schett den förut! säger en annan man med rätt skitiga byxor.
-- Jodå, Staropramen dark är fin sörru! Bra till matchen på lördag!
-- Kansche schka prova en schån??? Tycker du Zchlatan är schnygg!
-- Zlatan. Snygg? Nja, han var snyggt bra i går i alla fall (tyckte inte jag behövde säga att jag numera är kär i Zlatan). Ta du en sån här bira.
-- Schkcjjks schllkdi kkii ssssl.
-- Förlåt, nu hörde jag inte riktigt.
-- Asch, går till schpriten tror jag, hö hö. Du är schå trevlig, hoppasch vi sches här igen...
Han vinglar i väg.

Framme vid kassan.
-- Vad tycker du? frågar en kvittrande glad kassörska.
-- Tycker?
-- Ja, om butiken?
Nu överlägger jag med mig själv om jag ska vara ärlig och säga att den är pytteliten, eller ösa på med beröm. Väljer det sistnämnda eftersom jag numera har och kommer att ha lite connection med den här delen av länet.
-- Jättefin! Vilket lyft! säger jag.
Och klämmer dessutom i, lite gemytligt småskrattande (hoppas jag det uppfattades som):
-- Ni måste trivas i er nya värld?
Då går hon igång! På alla cylindrar, och hon är defintivt en V8. (Att jag tar till en bil-liknelse visar att jag fortfarande är hänförd av upplevelsen, jag som bara kan de vanligaste bilfärgerna vad gäller bilar. Men visst har en V8 fler cylindrar än en V6 och en normal-bil, en grön till exempel, har 4.) Tog 10 minuter innan hon var klar.
Ja, det var ingen annan kund som trängdes efter mig i kassan, så hon hade all tid i världen så varför inte småprata lite...
Med facit i hand skulle jag nog sagt att butken var pytteliten.

Till slut kom jag ut med min påse!
En sak är säker. Den här butiken går man bara in i om man är i själslig harmoni och vill småprata med fler eller färre knepiga småstadsbor!
Noterar i anteckningsblocket: Gå inte in i småstadens systembolag vid PMS och inte heller om du förväntat dig snabb och effektiv handling.
Då är storstadens systembolag att föredra, där pratar man inte, man handlar!

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Hehehe roligt inlägg. Kan se hur du trampar stressat framför kassan så du närmar dig höga knän i frustration :)

Sov gott!

2008-06-12 @ 00:00:24
Morrat av P

Det är väl kul. Prata med folk man inte känner. Det gör ingen i den här "stora" staden, nästan. Händer bara på mindre ställen. Jag gillar sånt. Jag är nog själv sån. Pratar med alla eller blir pratad med. Även i Polen fast jag inte kan språket. Åker man ut på landet, i Sverige, hälsar man på alla, I like! Kanske man gör utomlands också.

2008-06-12 @ 08:37:48
Morrat av Åsa

bb: Ha, ha - ja, några knäuppdragingar blev det allt.



P: Jodå, det är allt lite småkul. Men då ska man ha tid, inte vara på språng och stressad.

Du får åka en sväng till Tibro och gå runt och småspråka lite... ;-)



2008-06-12 @ 09:01:49

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0