Midsommar


Midsommar 2008.

Kl 13.30, pip.
Samling i stugan vid stugområdet i Simsjön.
Mat, tårta, vinterkläder, spel, öl, snaps, kamera, myggmedel och annat smått och gott, en packning värd namnet, kånkas ur bilen.

14.00, pip.
Sill med tillbehör framdukat. Köttbullar, prinskorv och lax framdukat till barnen (och mig).
Tuggar, äter, sjunger snapsvisor.

15.00, pip.
Färdigätna, redo för midsommardansen!
Yiiipphie!
Får-skocken samlar ihop sig. Traskar iväg mot festplatsen.
Fiskdamm, chokladhjul, stång, dragspel. Svenskt.


Aha, den fisken känner jag igen!


En stor och en liten fiskare!

17.00, pip.
Jordgubbstårta!
O gör en challenge. Man kan tävla i precis allt, och utmaningarna drabbar alltid mig av någon anledning.
Efter två tårtbitar var, modell gigantiska, säger han:
-- Ska du ta en till Åsa?
-- Absolut. Du?
-- Japp.
Tugg, tugg, svälj.
-- Det är oavgjort nu, säger O. Tror jag får ner en till, är du med på den?
-- En till?
O lassar på ytterligare en bit och säger:
-- Du vet vad det här innebär, va? Jag vinner med 4-3 om du inte offrar dig.

Våndas och svettas. Ska jag skänka bort en seger?
Jo. Jag ballade ur. Lät honom vinna.
En mes är vad jag är. Det grämer mig fortfarande.

17.45, pip.
Kubb!
Jag ber på detta sätt alla stugägare i Simsjön om ursäkt för ljudnivån vi orsakade under våra matcher på liv och död och hoppas det nu är preskiberat. Lovar att sätta ut en annons i dagspressen inför nästa drabbning så ni kan fly fältet.
Men kubb är lika lite som golf ett sällskapsspel.
Striden var hårfin. Hade vi inte haft J i laget, hon är en mästare på kubb, hade vi fått storstryk i alla matcher. Nu blev vi bara besegrade med nöd och näppe totalt sett. Skit.

20.30, pip.
Grillning!
Sex kockar, alla vill göra på sitt sätt.
Hinner inte grilla färdigt allt, glöden slocknade.

22.00, pip.
Barnen har lagt sig.
Speldax.
En variant på TP.
Godis och chips. Tuggar och äter.
Öl, vin. Sörplar och dricker.

Inte heller TP är ett sällskapsspel.
-- Vilken egenskap utmärker Adonis?
Vi diskuterar. Han är vacker. Han är skönhetens gud.
Vad ska vi svara...
Med inlagt veto från mig bestämmer vi vacker.
-- Fel. Det ska va skönhet.
Snåljåpar. Det är väl samma sak. Tog väl en halvtimme innan vi kom vidare i spelet efter den snåla bedömningen av svaret. Diskussionen var het.
Två förluster och en seger här.

Totalt sett en dålig dag för min segerstatistik.

Men så trevligt det var. Sånt man lever länge på.


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Tungt att ta så mycket stryk =)

Låter trevligt annars. Hoppas du har en bra midsommardag!

Kram

2008-06-21 @ 18:34:33
Morrat av Åsa

Det var trevligt ändå... konstigt nog. ;-)

Kram och samma till dig.



2008-06-21 @ 23:31:31

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0