Jaså

I en debattartikel i Aftonbladet kan man läsa att företrädare för musikerförbundet ycker att musiker och andra som arbetar inom kulturområdet borde särbehandlas vad gäller A-kasse-ersättning eftersom arbetena inom branschen bygger på frilansuppdrag till största delen. Här läser du om det.

Visst, det är sant att utan kultur blir livet ganska trist. Konst, musik och teater är viktigt. Tycker jag, och säkert många fler med mig. Och det är vackert med tanken att alla som brinner för något borde få bästa förutsättningar att utöva sin passion.
Där kan vi vara överens.

Resten tycker jag låter riktigt knepigt.


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Löjligt alltihop för mig..

Jag tycker att det är ok om vi/staten/kommuner sponsrar ungar med tex musikskola och kanske teater/konst/författar kurser. I övrigt tycker jag de ska klara sig själva. Det är ju hobbyverksamheter för tusan. Kan de leva på det så all heder åt dem men jag vill inte betala för att vuxna ska hålla på och leka.



De flesta som får betalt brukar man kräva en motåtgärd av. Finns det något som tyder på att sverige har fler framstående författare/konstnärer/skådespelare/musiker än länder som inte har statligt sponsrad kultur?

Inte såvitt jag vet alltså ger inte pengarna något tillbaka i kulturvärde. End of story.

2008-06-22 @ 19:29:11
Morrat av Åsa

bb: Håller till stor del med i ditt resonemang, fast kanske inte med att alla som inte försörjer sig på musik och annat håller på och "leker" - ser väl ett högre värde i det många gör.



Man får väl jobba från andra hållet från musikerförbundet kanske. Arbeta för att fixa anställningar till musiker och andra. Musikerbemanningsföretag kanske?



Tänkte också på om det ska skapas liknande förutsättningar för t ex en fotbollsspelare (eller annan utövare av sport) som inte fullt ut kan försörja sig på sin idrott? Fotboll engagerar och gläder rätt många också...

2008-06-23 @ 08:29:48
Morrat av beerbelly

Jag menar inte att de som har "talang" och är tillräckligt duktiga leker. De som är för dåliga (för att leva på det..) däremot gör det enl mig. Det är självrensande. Vill folk lyssna/se tillräckligt gärna så betalar de. Kan man inte leva på det så är det lek/hobby. Fortfarande absolut inget fel i det.

2008-06-23 @ 09:02:36

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0