Blodsockerfall efterlyses

Ja faktiskt!
Vore det inte skönt att få ett litet lätt irritationsutbrott på grund av hunger.

Nädå - så här i sommartider då smaskar och tuggar man i sig i parti och minut, nåt blodsockerfall är inte att tänka på förrän i oktober om vädret ska fortsätta så här.

Det är stadig frukost i lugn och ro på altanen.
-- Japp, jag fyller glatt på brödkorgen med råge och frossar i olika pålägg, äter mitt kokta ägg (som jag väldigt sällan äter till frukost annars), kokar te (te?! kan inte ens stava till te på vintern, och det är ändå lättstavat), hämtar sen kaffe och toppar med ytterligare en macka som jag snabbtinat i mikron bara för att ha något att tugga på till kaffet. Självklart knaprar jag i mig de vanliga flingorna också som i normalfall är det enda jag äter på morgonen. Redan här har hela dagsransonen av matintag egentligen mättats!

Sen är det fika vid 10-10.30.
-- Ha, ha - en slät kopp kaffe? Är du go eller? Nej. På sommaren har man alltid kakburkar eller kexpaket hemma ifall någon kommer förbi och man ska bjuda på kaffe. Kakorna ligger inte och blir dåliga hos mig, dom konsumeras glatt, av mig eller andra. Kak-kontot debiteras frekevent på sommaren.


Lunch 12.00
-- I dag blev det lunch hos A och O i sommarstugan. Kycklingsallad och några buffé-tallrikar ställdes fram. Smaskar och äter, så jag totalt glömmer bort omgivningen. Deltar i samtalet, men när A både slutat äta och prata och bara sitter och stirrar på mig, förstår jag att jag inte är med i matchen.
Tittar åt vänster. Där sitter smurfen, 4 år, och tittar anklagande på mig! Medans jag tagit för mig och slevat i mig, har han frågat:
-- Skulle det vara möjligt att få lite smör, tack? (Smöret står bredvid mig och jag hade brett fyra smörgåsar till honom innan jag själv högg in på maten...)
-- Kan jag få lite smör, tack?
-- Lite smör, tack?
-- Ge hit smöret!!! kom det när tålamodet tröt och jag inte hade hört ett smack av vad han sagt innan.
Stackars gosse! Inte lätt att vara jätteartig liten smurf när han pratar med en vuxen (nåja, lite vuxen emellanåt i alla fall) som bara tänker på att få in så mycket som möjligt i munnen på så kort tid som möjligt.

Efterrätt 13.00
Kaffe, jordgubbar, glass, vispad grädde.
(Jag dukade av från lunchen så jag rörde mig säkert 20 m efter lunchen om det nu är en merit.)
-- Jo. Man måste ta både jordgubbarna med både vispad grädde och glass.
Alla faller dessutom in i USA-stilen när det är sommar. Det ska vara mega-size av allting. Mega-coca-cola-flaska till barnen. Magnum-storlek. (Så det räckte ju till mig också!) Grädden... Jodå - vi vispar upp alla fem decilitrarna, ingen idé att snåla. Big-pack-glass naturligtvis. (Är övertygad om att inom snar framtid kommer en 7- liters glassdunk brakas fram på bordet. Där man får användning av en mindre trädgårdsspade vid serveringen.) Ju större förpackningar - desto mer lassar man upp på tallriken!

14.00
FIKA! Pinnglass till barnen. -- Vill du ha nåt frågar? frågar A.
-- Nä, det är faktiskt bra, hör jag mig själv säga.
Då är jag definitivt mätt, nöjd och belåten. Om jag tackar nej till något att tugga på!

Sitter kvar i skuggan och pratar med A. O har gått in och lagt sig och vilat. De stora barnen har gått och badat. Smurfen pysslar för sig själv.  Till slut hämtar han sina nappar och lägger sig i skuggan under taket på ute-verandan och virar in sig i draperierna. Snusar lite. Ser skönt ut.

Vi pratar vidare. Jag och A. Emellanåt. Ibland sitter vi bara tysta och stirrar rakt fram. I våra egna tankar.
Nickar åt några som går förbi på stigen utanför... vinkar till och med åt någon.
Sen kommer nån av oss på nåt man vill dela med sig av. Småpratar igen.
Tystnaden lägger sig igen.
Vi tittar samtidigt på den snusande smurfen. Tittar på varandra. Säger inget - bara nickar.
Så här fortsätter det en stund. Vi bara är. Bara är. Med tankar om livet. Säger vad som faller på. Om livet. Om annat. Här och nu!

Helt plötsligt rasslar det till i stugan. O kommer ut och river fram slipmaskinen och börjar slipa fönster.
Smurfen vaknar, börjar gunga i hängmattan.
Jag och A blir lite mer alerta och dukar av i sakta mak.

O muttrar från gaveln:  -- Vad ska vi äta till middag, älskling? Stannar du, Åsa?

-- Nä tack, sa jag.
Såg framför mig hur det skulle bli värsta amerikanska barbeque-aftonen med hamburgare stora som elefantöron... det hade nog inte mina bullimi-tendenser klarat.
Och de stackars barnen, dom kan ju få men för livet av mitt beteende när jag glömmer tid och rum vid matdax.

Jag tackade för mig. Och lämnade. Med löfte om att jag skulle stå för en av luncherna nästa helg.
Hoppas det är samma väder - så jag och A återigen kan sitta och filosofera i skuggan som två gamla tanter på en bänk vid medelhavet!
Och dessutom få fortsätta frosseriet utan någon som helst tanke på morgondagen!

Den som säger att man "inte känner för att äta någonting när det är så varmt" bor inte på min planet! Det är ju i sommarvädret man blir sugen på allt på en gång: sött, surt, salt, syrligt - bara det går att tugga i sig. Eller?

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Hehe klart det är gott med mat.. jag brukar dock vara en som inte blir så hungrig i värmen. Har verkligen inte visat det idag jag heller.

Haha 14:00 FIKA!

Ha en bra em kväll!

Kram

2008-06-07 @ 20:49:57
Morrat av Nollan

Mat är gott men jag tillhör väl de som lätt glömmer bort att äta om ingen påminner mig. Men i rätt(?)sällskap så kan det bli ett frossande utan dess like. Jordgubbar och glass mmm - en klar favorit.

Och förresten så låter det där med filosoferande i skuggan med god vän inte heller så dumt.

Hoppas kvällen är bra!

2008-06-07 @ 21:34:27
Morrat av Åsa

bb: Det är ett sundhetstecken, att du glömt av att du inte är hungrig... I mitt tycke då!

Tror jag ska fika lite nu... till andra halvlek.

;-)

Hörs!

Kram



Nollan: Sån är jag också. Annars. På vintern. Då äter jag när jag känner att jag fräser åt alla runt i kring i ren hungerdesperation. Det beteendet försvinner på sommaren... ;-) Då tuggar jag i mig allt. Som en mördarsnigel.

Vänner är guld.

Hoppas din kväll är bra också!

2008-06-07 @ 21:46:29
Morrat av Jerk

Blodsockerfall? Du skulle varit här tidigare idag..dotra har lärt sig nya svordomar..

2008-06-07 @ 23:25:12
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

Jerk: Ha, ha. Vad bra, då kan hon lära sin kompisar lite bra-att-ha-ord! Kunskap får man aldrig för mycket av.

2008-06-08 @ 08:14:54

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0