Sd går framåt

Man kan läsa i DN att sverigedemokraterna vinner mark i en väljarbarometer - att de passerar 4-procentsspärren.
Tja, är det så konstigt egentligen? Tycker sverigedemokraterna debatteras överallt. Bara i vår lilla lokalblaska är det flera insändare varje dag angående sverigedemokraternas politik. (Främst rörande partiets eventuella rasistiska ideologier får man väl erkänna...)

Måhända sympatiseras det med sd för att de inte varit med och röstat fram FRA-lagen?
Eller också är det just sd's utökade plats i media som ger utslag i barometern.

Återstår att se om de sitter i riksdagen vid nästa val.

Artikel DN.

UPDATE: Efter ett flertal sms vill jag bara meddela att jag inte på nåt sätt lägger någon värdering avseende sd i och med detta inlägg. Varken hissar eller dissar sd. Det var bara en reflektion i största allmänhet.
Det blir lättare om ni lämnar en kommentar här nedanför... ;-)

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Tobias Lindgren

Sverigedemokraterna har inte och har aldrig haft någon "rasistisk" ideologi. Sverigedemokraterna är ett kulturnationalistiskt och invandringskritiskt parti som har inspirerats av nationalkonservatismen och gammaldags socialdemokrati.



Vad är det för tidning du syftar på, förresten?

2008-07-17 @ 23:36:41
Morrat av Åsa

Tobias: Finns nog många som anser att sd har en viss ton av rasistiska inslag i sitt synsätt. Beroende på hur man definierar begreppet rasism så ligger det nog lite i det...



Tidningen i fråga är "min" lokala, d v s Skaraborgs Allehanda.



2008-07-18 @ 11:39:52
Morrat av Tobias Lindgren

Självklart finns det endast en definition av rasism. Man kan inte bara hålla på och omdefiniera begreppet för att gagna sina syften. Enligt denna definition har sd aldrig varit ett sådant parti eller fört en sådan politik. Det finns mycket lögner, halvsanningar, guilt by association och skrämselpropaganda som florerar kring sd, men detta är sanningen. Det kan verifieras om man frågar sd-experter som Anna-Lena Lodenius eller Heléne Lööw.



Aha, jag misstänkte det. Jo, det har varit en hel del sd-debatt där.

2008-07-18 @ 15:32:59
Morrat av Åsa

Tobias: Visst, ordet rasism har en enda definition. Men "begreppet" rasism, som ett samhällsproblem, tycker jag faktiskt var och en kan definiera utifrån sina egna värderingar. Det är på den grunden jag skrev mitt påstående. Mina egna värderingar som grund för min syn på rasism, inte ordet rasisms faktiska betydelse - det är en viss skillnad tycker jag, och den skillnaden har man rätt att göra som enskild individ.



Det har citerats, och citat ska vara med sanningen överensstämmande får man förmoda(?), och jag har hört uttalanden i media från sd, som i mina ögon framstått som rasistiska. Det är möjligt att det inte är menat som så, men då får kanske sd se över vilka som uttalar sig från sd i olika frågor, om partiet vill framstå som icke-rasistiskt.



Jodå, jag har hört Anna-Lena Lodenius någon gång... blev kanske inte så imponerad, men är inte djupare insatt i hennes och Lööws expertis-kunskaper.



Debatten fortsatte i dagens (fredag) SLA och kommer förmodligen fortsätta i morgon...







2008-07-19 @ 01:25:25

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0