Inget förvånar

Efter att ha läst dagens Aftonbladet blir man lite obehaglig till mods.

Hjo är staden vid Vätterns strand, en liten småstadsidyll där man med glädje går omkring och sommarmyser vid den här tiden på året.

Det jag läser i Aftonbladet är att en ung mamma, 22 år, blivit mördad i sin lägenhet i den lilla staden. I lägenheten har kvinnans lilla dotter dessutom befunnit sig.
Den lilla tjejen är två år.

En kille på 25 är anhållen.
Visst. Det är mycket möjligt att han är skyldig, och får sitt straff.
Men vad hjälper det egentligen? Mamman är död, och dottern har förlorat sin mamma på grund av honom.
Tragedin är ett faktum.

Tror inte den där mysiga lilla idyllen känns riktigt likadan som i går. Åtminstone inte för människorna som bor i Hjo.
Sen är det naturligtvis lika beklagligt var det än händer liknande, ofattbara gärningar, och tyvärr händer det alltför ofta.

Det är bara att man inte tror det händer där det är solsken, glass och rökt sik vid hamnen, strosande i parken - det händer helt enkelt inte onda saker i en idyll.
Men den föreställningen får man uppenbarligen lämna därhän.

Aftonbladets artikel.

En morgon för tre, fyra år sen, när jag satt och åt frukost innan jobbet, kom en polis med hund i sällskap gående i min trädgård på baksidan av mitt hus. Han gick runt ett tag med hunden nosandes...

Jag konstaterade bara nöjt: "Vilken ambitiös poliskår vi har här i stan som redan är uppe och övar så här tidigt".
Gjorde mig i ordning, åkte i väg, fick köra en omväg för polisavspärrningarna ute på gatan, och blev än mer imponerad över den stora apparat de fixat till så tidigt för att öva sig på att skydda oss medborgare.

Visst är det konstigt? Att det skulle kunna vara något som hänt kunde inte min fantasi, som faktiskt är hyfsat livlig, ens föreställa sig. Det var för stor grej över det hela - sökhundar, det övar man med i Skövde, använder inte skarpt liksom...

Men det hade hänt något. Något fruktansvärt.
En ung kille som delade ut tidningar hade mördats, cirka 200 meter från mitt hem.

UPDATE: Till min (och förmodligen de flestas) förskräckelse har kvinnan ifråga mördats på onsdag kväll och hittats först på fredagen... Den lilla dottern har varit hemma under tiden. Man mår ju uppriktigt illa...



Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av P

Nu har jag nog lite koll på var du bor tror jag. Har inte förstått det tidigare.

2008-07-26 @ 18:19:40
Morrat av Nollan

Bor man där jag bor tror man tyvärr inte längre på att det är övning. Men när det för 1 1/2 år sedan var någon jag kände som fick sätta livet till var det väldigt svårt att förstå! Och är fortfarande. Våldet verkar finnas överallt :(

Hoppas du slipper det dock och har en bra kväll!

2008-07-26 @ 21:18:47
Morrat av Åsa

P: Bor norrut från platsen i fråga...



Nollan: Usch! Känns naturligtvis ännu värre om det är någon man känner. Ja, våldet finns. Och ibland närmare och mer plöstligt än man kunde drömma om.



Tack, kvällen var bra, din med hoppas jag.



2008-07-27 @ 10:06:27

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0