Vårsådd

Asch... tappade gnistan vad gällde Ica. Orkar inte börja om.

Däremot har jag en enorm gnista för mina vårodlingar just nu.
Det ska börjas i tid om det ska bli nåt har jag lärt mig. Förra året kom jag inte igång förrän i maj - då var varken blommor eller grönsaker klara förrän i augusti.
Det är för sent. Mina gröna fingrarna har för länge sen kroknat vid den tiden på odlingssäsongen.
Och vid det laget redan varit och köpt färdiga plantor hos trädgårdsmästaren. Och mina egna skyddslingar vissnar och dör för någon glömmer vattna dom...

Fröpåsar är roliga. Stora fina solrosor, perfekta gula lökar och vackra grässtrån, bland mycket annat, lockar på framsidan.
Jag kan inte passera ett ställ med fröpåsar utan att det trillar ner någon i varukorgen. Försöker alltså låta bli att passera fröavdelningen.
Här syns en bråkdel av påsarna från förra året, som jag hittade i en låda.


447475-11

Var ambitiös och samlade in egna fröer förra hösten. Det kan bli spännande. Inte minst för att jag glömt vad det är jag har i de små burkarna. Att märka dom tyckte jag uppenbarligen var överskattat.

Samma misstag återkommer varje år. Sår för mycket av allting. Likadant i år. 
Har man en fröpåse med 200 frön i så känns det lite småsnålt att bara använda 10. Vad ska jag göra med resterande 190?
Man tar en nypa frön helt enkelt. En nypa innebär kanske 70 stycken. Vilket resulterar i kanske 60 plantor.
Vad ska jag göra med 60 stycken? Och det är ju resultatet av bara en frösort...
Tomatfrön är större, inte lika många i påsen. Förra året blev det ändå 15 plantor. Jag använde bara tre och hade ändå tomater på altanen fram till november.

Tog också upp några pelargoner från källaren som överlevt vintern. Första gången det inträffat. Någon har alltid lyckats glömma vattna dom så dom varit stendöda när våren anlänt förr om åren.
Så här sorglig ser den ena ut.  Nu hoppas jag den växer till sig fort. Den misspryder sin plats i nuvarande skick.


447475-12



Fick precis ett mail av M som frågade om hon kunde beställa några tomatplantor förresten. Hon fick några förra året. Självklart. Kanske dyker upp fler beställningar...

www.vindvirvel.blogg.se



Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0