Punkt 2

Var ganska lätt. Prova nya kameran. Roade mig med några vårbilder. image6

Rabarber! Dom röda knopparna är rabarber. Blir paj redan i mars... eller?
 
image7

En jättegrön och stor knopp på syrénbusken. (Som förresten bestod av punkt 3 - såga ner grenar som hänger i vägen för gräsklipparen, rensa ut och hugga ner alen som växer i mitten till min förtret... Klart!)

image8


Och det här är egentligen ingen vårbild. Det är en järnek. Detta är vinterskruden.

Köpte en gigantiskt järnek en sommar. Dyr. Och planterade.

Var inne på nätet för att se hur snabbt den skulle växa. (Såg ju framför mig en enormt stor julprydnad, som tagen ur Disney, till julhelgen som komma skulle så småningom.)
Hmmm - det finns honor och hanar! Hanar (eller om det var tvärtom) ger inga röda bär! Men... va f-n, det var ju de röda bären som var grejen. Stor buske, dyr, enormt mycket röda bär?! Nej, jag hade naturligtvis köpt den som inte ger några bär.
Och man måste ha både hona och hane för att få de röda bären över huvud taget.
Jag fick åka och komplettera, köpte två små, mycket små, mikroskopiska, buskar av andra könet för att få utdelning. Två för att det passade min symmetri i trädgården. Små av ekonomiska skäl.
Den ena är så här vacker.
Den andra är nog bisexuell. Det vill sig inte riktigt. Den har bara två ynka små röda bär.
Hur fort dom växer? Fem centimeter om året om man har tur. Fem cm... Jag som trodde mig ha en skog av järnek som jag behövde tukta till höger och vänster efter nåt år.
Läsa på först, kanske är bra? Precis som man ska tänka innan man pratar...

image9

Och till sist krokus. Några taniga saker som kommit fram i söderrabatten. Snödropparna hade dött av kylan. Låg platta längs med backen i den sju-gradiga kylan som var i morse.

www.vindvirvel.blogg.se


Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0