Anvisningar

Kom nyss hem från treårs-kalas hos brorsan. Nej, nej, han är inte tre. S är tre, dottern i huset.
Massor med paket. En del större, en del mindre.
Alltid oroväckande med stora paket. Stora paket på barnkalas kan innebära ikea-liknande montering.
S är lite speciell. Hon öppnar ett paket och måste leka lite med innehållet, innan nästa paket kan påbörjas. Därmed drar paketöppningen ut på tiden. Ett par innan maten, ett till maten, ett innan tårtan, ja, ni förstår. 
Innehållet i paketen måste dessuotom monteras ihop pronto, annars kommer vi liksom inte vidare i kalaset och öppnandet.

Rutschbanepaketet (förhållandevis liten nerfart för rutschning, men ändå monteringsobjekt) öppnades efter maten. Brorsan gjorde misstaget att börja montera precis intill mig. (Det gjorde han med trehjulingen förra året också, som var riktigt klurig.)
Han börjar. Det blir fel. Provar på annat sätt, fel igen. 
Jag medger att jag kommer med lite goda råd, och är, som jag själv tycker, lite lustig på köpet. Sittandes vid sidan av ser allt SÅ enkelt ut och det kliar i fingrarna att hjälpa till.
Frågar till slut om han tittat på monteringsanvisningen. En suck är svaret.
Påminner honom om trehjulingen. Hur lång tid den tog bara för att han vägrade titta på anvisningen.
Till slut är rutschbanan klar. Åkfärdig och S är överlycklig.
-Pappa, jag är så glad, skriker hon när hon rutschar ner den ynka halvmetern i snigelfart.

Små paket passerar. Dags för det sista. Ännu ett stort.
Ett dockskåp. Icke monterat.
Nu sitter jag närmast skruvarna.
Börjar glatt med "golvet". Fint. På plats. Gick fort. Skitnöjd! 
Våning två. Hmm. Konstigt funkar inte.
Någon frågar om jag läst anvisningen. Golvet ser konstigt ut. Hmm. Greppar anvisningen. Börjar om, tar bort golvet.
Lätt irriterad och halvsvettig.
Efter ytterligare monteringstid säger J att han känner sig tvingad att gå ut och hämta videokameran. Tack!
Ska inte trötta ut er med fler detaljer. Men det tog tid. Äckliga råd haglade.
Hade jag monterat skåpet hemma i min ensamhet hade projektet blivit kortlivat. Inget dockskåp, bara flisor eller brasved.
Nu fick jag behärska mig. Bita ihop. Koka inombords.
Skulle aldrig ha retat brorsan.
What goes around, comes around.

www.vindvirvel.blogg.se



 


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Petra

Du skriver ju roligt, ska du inte börja skriva krönikor?!

2008-02-25 @ 14:57:16
Morrat av Å

Tack! Vad kul att du tycker det.
Det kanske vore nåt. Men det måste ju falla dom som bestämmer i smaken också... :-)

2008-02-25 @ 15:32:24

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0