Nedrans SMHI

Som jag med all tydlighet deklarerat förut i otaliga inlägg är jag allergisk mot kyla, men dyrkar däremot värme.
Med kyl-allergi lär man sig att klä sig rätt om SMHI:s väderprognos visar att termometern skulle kunna tänkas krypa ner under 15-graders-strecket.

Enligt SMHI skulle det idag ligga på 14, 15 grader, risk för regnskurar och ganska mycket vind. Jodå, det var här i byn dom utlovade denna prognos, inte ute på öppna Kattegatt.

Inför dagens golfrunda tänkte jag sålunda klä mig efter vädret för att slippa frysa och undvika att bli gnällig. Därför tog jag jeans. Det blåser inte genom jeansen och de blir inte heller kalla som vind/regnbyxorna kan bli.
Därtill tog jag långa strumpor som slutar vid knäna. En sommarvariant av långkalsonger helt enkelt.  (Helly Hansen-långkalsongerna brukar åka på först i sempember.)
En halvsunkig t-shirt närmast inpå överkroppen (den kommer ju inte att synas ändå, eftersom jag INTE går barärmad i så låg temperatur som fjorton grader) och en varm och skön fleece-tröja ytterst.
Redo. Rätt klädd!

J*vla SMHI.
Redan vid uppvärmningen på rangen var jag genomsvettig, men vägrade ta av mig fleecetröjan och blotta min t-shirt.
På första hålet höll jag på att få värmeslag, var tvungen att ta av mig fleece-tröjan ändå. P frågar om jag varit och handlat på loppis när han får syn på t-shirten.
Hål nummer tre. Vad händer? Sol-j*veln börjar lysa!
Vart är de utlovade svarta molnen, SMHI? Vart är den byiga vinden, SMHI? Och vart är det kalla regnet, SMHI?

Jag förbannade jeansen. Jag förbannade mina långa strumpor (som jag i och för sig kunde korva ner så de satt vid anklarna, men det var alldeles för mycket tyg på ett ställe för att det skulle vara behagligt). Men framför allt förbannade jag SMHI.

Någon timme senare kom det faktiskt lite, lite regn och temperaturen sjönk i tio minuter. 
Tills solen kom tillbaka och det blev som en ångbastu på hål nummer tolv på grund av regnet.

J*vla SMHI.
Jag kan väl inte bära en hel garderob i golfbagen, eller? Jag hade redan lagt ner en extra tröja och regnställ! Ska jag bära med mig sommarkollektionen också bara för att ni kanske får för er att lura mig på en åtta, nio grader.
Det är enorm skillnad på en molnig 14-graders-dag och  solig 23-graders-dito. (23 anger dessutom temperaturen i skuggan, inte i solgasset mitt på fairway!)

Jag skulle haft linne, shorts och små töntiga sockar med bollar (nu har jag inga såna, men kanske borde för det har alla andra av mitt kön på min hemma-bana).

Inte en gång till, SMHI! Jag varnar er!

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Petra

Nu trivs jag. Nu när det är 15 grader. Jag känner hösten komma. Det är bra. Jag bor, förutom ett par månader om året, på helt rätt ställe i världen där man kan gå höst- och vinterklädd. Jag kan i och för sig gå i t-shirt när det är 15 grader varmt. För det är inte kallt för mig.

2008-08-04 @ 07:40:02
Morrat av Åsa

Petra: Förstår att du trivs nu när det näst intill hänger istappar i björkarna.

Jag höll på att drunkna när jag sprang den korta biten från bilen in till huset.

Regn har till och med du klagat på nån gång vet jag med bestämdhet... så det så! ;-)

2008-08-04 @ 15:07:23
Morrat av Petra

Jag är i Trollhättan hos kalsongkungen. han bor längst upp och det ösregnar utomhus så det smattrar rätt fint. Abbe kollar på rally, kalsongkungen river tapeter och jag gör väl inget speciellt.

2008-08-04 @ 17:00:11
Morrat av Åsa

Petra: Hoppas inte tåget får vattenplaning när du ska hem!

Hälsa kk o Abbe!

(Rally, förresten - suck... Vart tog tennisen vägen?)



2008-08-04 @ 17:10:54

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0