Levengood

Måste bara vräka ur mig detta också innan jag lägger mig och fortsätter i boken jag läser just nu:
Sucka mitt hjärta men brist dock ej. Av Mark Levengood.
Fick boken av min vän M som trodde jag skulle tycka om den. Oh ja! Det gör jag.
Men... attans dig, Mark Levengood, som gett finlandssvenskan ett ansikte.

Kan inte läsa utan att bli irriterad! Hatar mig själv. Hela huvudet sjunger fram texten på finlandssvenska! Och jag gillar inte finlandssvenska. Hatar finlandssvenska. Därmed inte alls sagt att jag hatar finlandssvenskar - det är en helt annan sak.

Hatar dock Mark Levengood som förstör denna litterära upplevels som han själv skrivit på grund av sin verbala defekt som jag inte kan bortse ifrån.

Har börjat om i boken flera gånger.
Läser några rader på neutral svenska - sen är det tillbaka, den där enerverande suomi-blandningen.
Usch.
Men skam den som ger sig... tar nya tag alldeles strax.

(Mina åsikter framförs ibland med ironi: Mark Levengoods verbala defekt är naturligtvis en sån ironi. Måste påpeka det så det inte blir några missförstånd!)

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Aaron

Synd att du inte vågade låta ironin vara ironisk och de arga vara arga, men jag förstår dig!

Tack för konstruktiv kritik tidigare. Skriver ett inlägg för att förtydliga och ursäkta. Fortsätt gärna läsa min blogg så fortsätter jag läsa din ;)

Aaron

2008-04-12 @ 11:16:09
URL: http://aaronkorrektur.blogg.se
Morrat av Åsa

He, he. Fegade ur lite. :-)
Återkommer till din blogg naturligtvis.

2008-04-13 @ 08:31:03
Morrat av Herr Kverulant

Finlandssvenska som är så fint! Det är nästan min favoritdialekt ? lite tillbaka till rötterna. (Men så är jag ordentligt förtjust i Filmkrönikans Andrea Reuter också.)

2008-04-15 @ 08:35:16
URL: http://dagensilska.blogspot.com/
Morrat av Herr Kverulant

Varför funkar inte tankstreck? Det skulle ju vara ett sådant mellan favoritdialekt och lite i mitt förra inlägg och inte ett frågetecken. Å andra sidan finns det ju större problem än så, eller hur?

Herr K.

2008-04-15 @ 08:37:33
URL: http://dagensilska.blogspot.com/
Morrat av Åsa

Provar först tankstreck - ser ut att funka. Men det kanske försvinner när jag skickar.

Det där med finlandssvenska är nog ett trauma från skoltiden... På skolan fanns en "hel-finsk" klass och vår klass hade alltid löjliga konflikter med dom. Tror det är roten till mitt agg mot finlandssvenska... :-)

2008-04-15 @ 09:09:42

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0