Ingen jävla caffé blatte, del ett

-- Vart har du varit, kört i femtio eller? skrek pappa när jag anläder tre minuter för sent strax innan sju på morgonen.
-- Jag blev lite darrig när jag höll på att fronta ett rådjur på vägen, svarade jag, därför fick jag sakta ner lite.
-- Du behöver väl inte köra så fort, svarade han.
Jag stirrade på honom och försökte få resonemanget att gå ihop. Det gick inte.

Jag, far och bror packade in oss i bilen och drog i väg mot destination Vimmerby. Gick bra. Ganska många mil. Sen kom dom. Fartkamerorna.

Då blev min far ett monster där han satt bakom ratten.
-- Men va f-n måste dom ha en kamera precis bakom ett krön? Vad är det för Stasi-samhälle vi lever i?
Jag och brorsan tittade på varandra och försökte att inte skratta eller, framför allt, inte säga nåt.
Varenda kameras placering kommenterades. Och när han ändå var uppe i varv drog han med finanskrisen, Anders Borg, de regerande partierna, oppositionen och samhällets orättvisor mot hyggligt skattebetalande höginkomsttagare i samhället.  
Kulmen kom när vi åkte nerför en backe där en kamera var strategiskt placerad framför en korsning.
-- Men vad i h----e. Är dom så fräcka så dom ställer kameran i nedförslut, skrek far hysteriskt, samtidigt som han satte upp fingret i framrutan innan kamerapassagen.
Då kunde jag inte låta bli:
-- Oj, vilken otur. Det blixtrade i den där du.
Whiplashskadan jag ådrog mig vid påföljande inbromsning får jag nog dras med ett tag.

Mil efter mil passerar. 
Fika! Tvärnit! Däcktjut in på vägkrogen. 

Jag står sist i kön. Pappa och brorsan framför, tar macka, bakelse, kaka och häller upp sitt kaffe.
Jag beställer, förstås, en caffé latte. Vad annars?
-- Vad sa du, skriker pappa. Vad är det där för skit? Ska du inte ha kaffe?
-- Jo. En caffé latte.

Vi väntar. Och väntar. Sen börjar till och med jag undra var sjutton gubben i kassan tog vägen.
-- Nu är ju vårat kaffe kallt, skriker ni-vet-vem, har han gått och lagt sig stolpskottet som jobbar här eller? Vad var det du beställde? Ska jag och H dricka kallt kaffe, eller?
-- Men gå och sätt er. Jag betalar så kan ni börja, sa jag.
-- Jag betalar! Vi väntar! Jag dricker mitt kaffe kallt, det gör inget alls. Inget alls, säger far, samtidigt som han ger mig onda blicken.

Till slut har vi i alla fall fikat klart och reser oss för att gå ut till bilen.
-- Inte nån jävla caffé blatte mer på den här resan, det ska du ha klart för dig, väser någon i vår lilla skara på väg ut till bilen.
Ni får själva gissa vem.


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Valross

Hohooohohohooo...griniga gubbar RLZ! Mer Pappa Vindvirvel please :D

2008-11-10 @ 23:09:45
URL: http://valross.wordpress.com
Morrat av Marie

Det kunde varit min gubbe.... visserligen snart 81 men bitsk som få!

2008-11-11 @ 10:33:14
URL: http://sluthandlat.blogg.se/
Morrat av Sofie Rundlöf

Haha, det där var ju riktigt kul! :P Inte konstigt att du fått ett lite småhett temperament då ;) Och bara "del ett", så kul! Ser fram emot de kommande delarna utav historien :)

2008-11-11 @ 10:44:45
URL: http://sofieskrypin.blogg.se/
Morrat av Rikard Jansson

Jag får inte heller resonemanget att gå ihop. haha. Jösses vilken resa. Ska jag säga välkommen tillbaka till Skövde igen då? :D

2008-11-11 @ 20:01:58
Morrat av Nollan

Haha, han har temperament fadern din :) Ser fram emot fortsättningen!

2008-11-11 @ 21:50:41
Morrat av Åsa

Valross: Del två med pappa V kommer. Den som väntar på nåt gott...;)



Marie: 81! Och fortfarande bitsk... Pappa är 61. Jag trodde det avtog med åren. Suck.



Sofie: Ja, vi är rätt lika. Tyvärr kanske jag ska säga... det skulle nog kunnat varit jag som var huvudpersonen i inlägget. Men nu var det inte det denna gång. ;) Del två kommer som sagt.



Rikard: Home sweet home, tack och lov. ;)

Betänk att ovanstånde utspelades under endast två timmar. Då återstod ytterligare 13 timmar av dagen. ;D



Nollan: Ibland är det lite väl häftigt. Part two is coming up. Soon. :)

2008-11-11 @ 22:16:23
Morrat av Ninde

Ha,ha mer sånt. Väntar med spänning på del II ;)

Morrat av P

Jag vill se en bild på din far...

2008-11-12 @ 21:22:45
Morrat av Åsa

Ninde: Mer kommer.



P: Ska fundera på bildbevis...

2008-11-12 @ 21:45:04
Morrat av Marie

Inte bara bitsk!! Kände även igen honom i den aggressiva körningen.... tror du att jag är nervös när jag åker med honom eller???? När han kör lugnare i stan, typ, pumpar han hela tiden upp och ner med gasen så man blir illamående efter två kvarter....han var bilskollärare i Skövde på 50-talet!

2008-11-13 @ 18:23:44
URL: http://sluthandlat.blogg.se/

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0