OS

Det är fascinerande med OS.
Det finns så många sporter som man aldrig tittar på annars, men som är extremt roliga att titta på.

Fäktning till exempel.
Ja, fråga mig inte varför?! Har ingen som helst förklaring till varför jag tycker en sån töntsport är kul att titta på. Brukar inte leta ihjäl mig i tv-tablån efter fäktningssändningar under de fyra åren mellan OS.
Jag har faktiskt provat fäktning en gång. Skitsvårt - eftersom man var tvungen att fjutta runt med rätt teknik. Gick bättre när man bara drev på framåt och siktade på hjärtat - men då blev man diskad.

Herrarnas artistiska gymnastik.
Snacka om kroppskontroll - där lämnas inte en enda muskelrörelse åt slumpen precis.
Jag gick i samma klass som en gymnast för länge sen, Fredrik, han gjorde övningar på rörelsemekanik-lektionerna som borde vara omöjliga att utföra men tanke på tyngdlagen. Han tränade uteslutande med kroppen som belastning, aldrig några vikter.
Jag tittar faktiskt på ag även under OS-uppehållet. Även på damernas naturligtvis.

Basket.
Yao Ming säger jag bara. Kinas enorma basketspelare i dubbel bemärkelse. Enormt duktig och mäter enorma 229 cm i strumplästen.
Efter att ha sett USA mot Kina smålog jag i flera timmar.

Och sist men inte minst, måste jag kommentera dagens OS-händelse ur svenskt perspektiv: Emma Johansson tog OS-silver i dag! 
I cykel. Ett linjelopp kanske det var? Jag är inte så bra på cykelsport. Sist jag såg ett cykellopp var när Bernt Johansson tog OS-guld. Det är väldigt länge sen...


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Ninde

"Gick bättre när man bara drev på frammåt och siktade på hjärtat" ha ha precis min åsikt. Och fäktning ser faktiskt lite kul ut. Även om det vore häftigare utan "fjuttandet"

Morrat av Åsa

Ninde: Kan man lägga in ett förslag till olyjpiska kommittén att skippa fjuttandet i framtida OS tror du? :-)

2008-08-11 @ 15:13:54
Morrat av Nollan

Jag säger bara gymnaster - vilken otrolig kombination av styrka, smidighet och total kontroll. Och som du säger, det är kroppen som utgör belastningen - om nu någon skulle tveka på att det är effektivt ur träningssynpunkt!

Ha det bra!

Kram

2008-08-11 @ 21:36:55
Morrat av Åsa

Nollan: Ha - det finns nog många tyvärr som tvekar på effektiviteten och inte inser nyttan. Tror många ser det som en fjantsport - vilket är totalt fel. Gymnastiken skulle kunna lära ut mycket funktionell styrketräning till vilken idrott som helst! Herrarnas träning vill säga, som fokuserar på muskler och kontroll.

Damerna har full muskelkontroll också, men en gymnastiktjej måste tyvärr balansera muskelmassa och vikt.

Tror (inget som jag vet med bestämdhet, bara nåt som ringer i bakhuvudet) dessutom att gymnastherrarna har väldigt liten skadefrekvens bland utövarna. Kvinnorna har rätt hög...

2008-08-12 @ 00:04:03
Morrat av Jerk

Fast jag väntar mest på att få se några landhockeymatcher..det är min OS-sport...plus den kvinnliga gymnastiken då..och resten antar jag..sängen lär inte bli använd alltför mycket de närmaste veckorna.. :)

2008-08-12 @ 00:50:02
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

Jerk: I går på Olssons OS-studio (eller vad det nu heter) fick jag reda på varför du gillar landhockey... Man fick se en glimt ur en match där en av tjejerna tappade kjolen. Fy på dig! ;-)

2008-08-12 @ 16:51:28
Morrat av Jerk

jag såg det också..men jag har aldrig sett det på någon match själv..hade någon OS-kanal haft vänligheten att visa landhockey hade jag fått se det..men men det är en jävla massa boxning och simning istället..jag är grymt missnöjd..snart lägger jag ner det här OS-tittandet..

2008-08-12 @ 21:48:16
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

Jerk: Simning! Det är klass på det. Själv blev jag kär nyss... I Phelps naturligtvis! What a man!

Lugna dig - det kommer nog landhockey när som helst! ;-)

2008-08-12 @ 22:03:14
Morrat av Jerk

det spelas flera matcher varje dag. ändå visar de inte ett skit..en jävla massa damfotboll där Sverige ändå snart åker ur..simning är betydligt tråkigare än landhockey..fast jag tittar väl på det också..tror jag ska se mångkampsfinalen i gymnastik imorgon bitti iaf..

2008-08-12 @ 22:43:32
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

Jerk: Själv funderar jag på att gå upp vid fyradraget och se simningen! Men det är på gränsen till sjukt va?

Skulle inte förvåna mig om Sverige går till final i fotbollen, så jag måste genomlida 90 minuters dam-fotboll! ;-I

Det grämer mig att jag missade herrarnas gymnastikfinal - vilka kineser! Såg du han i ringarna? Hur f-n gör karln?!

Klart du ska se tjejerna. Det blir säkert enorm dramatik mellan USA och Kina så man skrattar och gråter om vartannat. Då är det idrott!



2008-08-12 @ 22:54:11
Morrat av Jerk

Det är helt okej att göra så Åsa..jag ska ställa klockan på 5:30..tycker det är sjukt nog..sen var det väl handboll på förmiddagen också? eller herrfotboll..nåja, dags att sova ett par timmar kanske..

2008-08-13 @ 02:26:07
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

Jerk: Handbollen pågår för fullt. Frågan är om du verkligen är vaken?

Jag gick upp kvart i fyra, men somnade direkt framför tv:n förstås...

2008-08-13 @ 08:49:30
Morrat av Jerk

åh jo, vaknade till av alarmet och såg gymnastiken, sen har jag sett handbollen..nu är det rodd :)

2008-08-13 @ 09:35:11
URL: http://dalaibk.webblogg.se/

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0