Usch vad obehaagligt med såna här nymodigheter (vilket funnits i andra kommuner säkert 15 år tillbaka)

Nu ska det avfallssorteras (mer än bara tidningar och glasflaskor alltså) här i huset. Matavfallet. Det ska läggas i bruna påsar och förpassas till en alldeles egen, en brun, tunna.
 
Fint så. Det är säkert jättebra att mitt överblivna käk rötas och förvandlas till biogas.
 
Men är det inte lite meckigt? När det är kallt förväntas min hanteringsprocess med mina bruna påsar vara helt absurd i mitt tycke. För att inte nämnda påsar ska "fastna" (eller frysa fast, eftersom dom tydligen tenderar att bli lite blöta) i tunnan bör man liksom för-frysa dom under en hink (förmodligen för att förhindra asgamar eller möjligtvis råttor (visst vore det roligare om en asgam kom inseglande över gräsmattan och nappade åt sig en överbliven kotlett från påsen) inte kommer åt dom) och först därefter (!) kan den läggas i tunnan.  Har dom ändå frusit fast i tunnan bör jag skaka, alternativt sparka på, tunnan så dom är lösa och fina när hämtning sker. Hmmm... Jag för-fryser ICKE några påsar, det vet den som bara kan ana hur länge jag står ute i kölden i onödan, vilket rör sig om en pickosekund, max (och då hinner jag inte ens lägga ner den bruna påsen på marken, än mindre vända en hink över). Jag står heller inte och sparkar på tunnan några längre stunder (ingen stund alls faktiskt) i 20 minusgrader, det behöver vi inte ens diskutera.
 
Sen är jag lite bekymrad över den andra tunnan, den med det brännbara i - den kommer bara tömmas var 4:e vecka mot varannan vecka som det är nu (matavfallet ska tömmas oftare, varannan vecka, vilket allt-i-ett-tunnan töms nu)! Hallå, vi kan avrunda dom där fyra veckorna till en månad! Inte alls säker på att matavfall kontra brännbart avfall har den fördelningen i den här regionen på Sandgatan 3.
 
Visst lagar jag mycket mat (med grönsaker som har skal och annat som kan slängas (bl a kaffefilter, och dom produceras ju frekvent) men man försöker ju ha minimalt med rester (man har ju ätit samma mat fyra dagar i rad ibland, inte utan tristess men man har gjort det för sakens skull), men det vet å sjutton om det går ihop alltihop i den nya sopekvationen.
 
Nu ska jag försöka dra alltihop för hyresgästen så det går fram. Som att man hädanefter absolut inte kan slänga bag-in-boxen som den är i 4-veckors-tömnings-tunnan. Man måste liksom försöka veckla ihop den till ett frimärke på nåt fiffigt sätt. Som man också bör göra med pizzakartongerna. Och mjölkförpackningarna, cornflakespaketen och - ja, ni kan fylla i the blanks själva. Där har jag lite tips på vikningsteknik att komma med redan nu  faktiskt - annars hade inte nuvarande tunna och sophämtningsfrekvens räckt till kan meddelas.
 
Och vet ni vaaaad, sopfarbröderna (ja, de flesta är väl män, jag har inte sett någon kvinna, än i alla fall, inte här på Norrmalm) kommer att sticka ner näsan bland matresterna och kontrollera så det inte fuskas. Så man inte råkat stoppa ner ett batteri eller så bland äggskalen. Fattar ni hur nervigt det kommer att bli för en virrpanna som mig? Kommer förmodligen själv stå med huvudet nergrävt i den bruna tunnan i flera timmar dagen innan tömning och kontrollera sanningshalten i mitt matavfall.
 
Usch. Det var bättre förr. Allt var bättre förr.
 
 
 
 

Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0