Speek English...

Today I been in Tidaholm, a k a Labbås, and talking english all day with Polen workers. When talking english to workers from Polen country, is difficult speaking. You speak as worker from Polen too. Bodylanguage very good. Point to things is very best.

Ja, varför blir det så när man pratar med någon som inte är så haj på engelska? Att man lägger bort varenda grammatisk kunskap och pratar som man bara snappat upp en bunt engelska ord och använder dom slumpvis utkastade?

Får erkänna att jag tyvärr har den dåliga smaken att upprepa exakt samma beteende om jag pratar med någon som bryter på ett främmande språk när de pratar svenska och inte lärt sig mitt språk så bra än.
Jag pratar som jag slutat skolan innan jag ens börjat svenska-undervisningen. 
Subjekt, predikat och objekt (eller kanske adverbial) ungefär. Korta meningar. Inga komman. Punkt.
Jag hjälper dig. Se på mig. Gå dit bort. Du går först. Jag kommer sen.

Jag är medveten om problemet, och försöker undvika det. 
Jag undrar varför mönstret upprepas?
Vill jag snabbt och lätt bli förstådd, eller försöker jag på nåt patetiskt sätt skapa någon form av gemenskap mellan mig och den jag pratar med?

Det är ett, visserligen litet men ändå, störande moment i mitt liv...

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av P

Tror inte du är den enda som gör så här. Jag vet en som är gift med en ungerska vars pappa inte talar engelska, men han tror att om han bara pratar tillräckligt högt så förstår ungerskans man ändå... Hm.
Har också en kompis vars pappa inte kan varken tyska eller engelska, men tog sig fram finfint i Tyskland genom att prata svenska högt.
Jag tenderar till att tycka att jag är grymmeduktig på engelska när jag träffar utländskt folk som inte har engelska som modersmål. Träffar jag någon som pratar grymmebra engelska så blir min engelska hemskt hackig... Språk är märkligt.

2008-05-07 @ 21:59:20
Morrat av Åsa

P: Ha, ha - ja, det kanske är högt man ska prata!?
Jag pratar jättebra engelska med folk som kan riktigt bra engelska om det inte är någon svensk i närheten... Ensam med en "riktig" engelsktalande är jag en klippa. Då kommer man in i flytet på nåt sätt. ;-)

2008-05-07 @ 22:07:08
URL: http://vindvirvel.blogg.se
Morrat av P

Det gör inte jag...

2008-05-07 @ 22:10:43
Morrat av Åsa

P: Asch, du behöver bara träna. Jag tränade upp mig i USA och blev väl lite kaxig och avslappnad när dom trodde man kom från Storbrittanien...
;-)

2008-05-07 @ 22:27:49
Morrat av beerbelly

Hehe prata högt är helrätt. Se lite förvirrad ut (vilket jag nog gör naturligt) är bra som hjälp också.
Hoppas polen workers fattade en del av vad de ska göra då :)
Ha en bra kväll!

2008-05-07 @ 23:28:07
URL: http://looser-beerbelly.blogspot.com/
Morrat av Åsa

bb: Tyvärr skulle jag informeras av dom, om tekniska spörsmål i en konstruktion.
Men jag fick en utmärkt, dock lite knagglig genomgång. Rosor åt polackerna - jag lärde mig nya saker och fick veta much, much more than I needed. Det är alltid en fröjd!
God kväll!

2008-05-07 @ 23:46:06
Morrat av Nollan

Ha,ha, jag gör ofta samma sak med mina invandrarpatienter som talar dålig svenska. Tappar bort mitt eget språk och det hjälper ju inte precis dem i språkutvecklingen och risken finns ju att det uppfattas som nedvärderande. Fenomenet har faktiskt en benämning, 'foreigner talk' och är nära besläktat med det som kallas 'baby talk' eller 'mothers speech'. Men som sagt, det är lätt att känna sig dum när man kommer på vad man håller på med :)

2008-05-09 @ 09:22:44
URL: http://iordochbild.blogspot.com
Morrat av Åsa

Nollan: Aha - mothers speech hade jag hört förut, och fenomenet är ju exakt jämförbart.
Det är det jag irriterar mig på, som du säger när det gäller invandrare, att det inte hjälper dom ett enda skit i sin språkutveckling.
Dom behöver ju höra "normala, svenska" meningar. Även om dom får fråga om några gånger innan dom förstår vad jag menar. Det är ju det man som svensktalande borde "hjälpa" till med.

Tack för kunskapen.

2008-05-09 @ 20:03:42
URL: http://vindvirvel.blogg.se

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0