Björn. Sjuk. Skärp dig!

Men vad sjutton är det här?!
En utarbetad Björn Gustafsson som tar "time-out" hela sommaren?

Vad då? Ska du ligga och pilla sig i naveln?
Har du verkligen kollat upp dom nya sjukersättningsreglerna? I en debattartikel i DN i dag kan man läsa följande om de nya reglerna.

Nu tar artikeln inte specifikt upp en sjuk komikers (populär sådan hos fler än mig) specifika fall. Men frågan är om du verkligen inte skulle kunna bidra till arbetsmarknaden på nåt annat sätt?!
Egentligen kanske det är komiken i sig som gör dig sjuk, Björn?
Har du provat seriösa framträdanden?

Volvo Torslandaverken?! Kan det vara ett alternativ för dig som är ung och stark. Du kan ju förnöja dig med att roa dina industriarbetskamrater på fikarasterna.
Eller, nu har jag det! Dagisfröken. Hur poppis skulle du inte bli bland kidsen? Bara genom att vara? Inget ansträngande alls...

Björn! Skärp dig! Ställ upp på regeringens nya Sverige! Hela arbetsmarknaden ska undersökas.
Inte mesa ur så där med sjukskrivning innan du provat andra möjligheter.

Flytta kan du förresten också göra. Kanske inte alls är lika påfrestande att jobba som komiker i Arvidsjaur? Där kanske du får göra mindre gig, färre i publiken och mindra krav på prestation - då kan du kanske jobba arslet av dig utan att känna dig trött!

Nä. Björn Gustafsson! Skärpning! Det finns andra möjligheter för dig om du inte kan återgå till scenen. Tycker du ska föregå med gott exempel under sommaren och visa dina fans och Sverige det. 
Sveriges regering vet ju att det finns alternativ för alla.
Det finns nya bostadsorter.
Alternativa sysselsättningar finns i överflöd.
Alla kan jobba bara dom vill.
Rehabilitering hjälper alla.

Visst. Det kan hända att det föreslås att du skulle kunna jobba som ordförande för LRF, bankdirektör eller utrikesminister. Visst. Men om, jag säger om, du inte skulle få nåt av dom jobben du anses kunna utföra -  tja, enkelt, då får du ingen ersättning. Så löjligt enkelt! 

Nåja, Björn, du kanske har lite undanstoppat i madrasssen så du kan klara sommaren utan ersättning?
Det kanske inte alla andra har, men det hör inte hit. Nu pratar vi om dig! *ler*

Sen har du ju alla anlag som behövs för kockyrket, Björn. Varför inte satsa vidare... En vanlig enkel j-la macka blir ju delikat med entusiasmen du visar här:



Jag önskar dig i alla fall lycka till. Hur än livet gestaltar sig för dig i fortsättningen...
(Skön sommar!)

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Jag fattar inte riktigt. Är rätt trött iofs.

Är inlägget ett skämt om att björn väljer att vila?

Är det fel att försöka få fler som arbetar?

Då fattar jag ännu mindre..

Ger upp för dagen. Ha en bra dag imorgon!

2008-06-04 @ 23:46:28
Morrat av Nollan

Han simulerar nog bara utarbetad, den där Björn. Han som alla andra som bara låtsas må dåligt och egentligen är fullt arbetsföra. Världen är full av simulanter. Tänker bara på den snart 60-åriga kvinnan med traumatiserande krigs- och flyktupplevelser som fött och fostrat 12 barn. Talar ingen svenska och har aldrig förvärvsarbetat vare sig i hemlandet eller i Sverige. Ångest, depression och värk i kroppen. Finns säkert massor av jobb hon kan ta och kan få. Det är bara det att vare sig hon eller arbetsgivarna förstått det ännu. Men FK de förstår så mycket mer än alla vi andra! Tänk på det Björn, tänk på det noga innan du tar en time-out.

2008-06-04 @ 23:54:17
Morrat av Åsa

bb: Nej, absolut inget skämt om att Björn väljer att vila. Han får vila hur länge han vill bara han kommer tillbaka! :-)



Mer en ironi mot nya sjukersättningssystemet. På din kommentar förstår jag ju att du tycker det är positivt.

Jag är lite kluven.

Men ser jag krasst på det hela. Och säg att jag är en arbetsgivare. Och ska anställa nån med ett cv som säger att vederbörande varit sjukskriven ett år innan anställningen. Nåja, det kanske inte blir mitt första-val. Om jag inte möjligen känner personen i fråga eller känner någon som känner vederbörande. Tyvärr! Och jag är ändå ganska snäll och human. Därför tror jag att förändringen av sjukersättningen, hur goda avsikterna än är, blir helt felriktade.

Sen tror jag på rehabilitering och arbetsträning på ett helt annat sätt än vad som bedrivits nu (om det ens har bedrivits?)...

Slå inte på människor som ligger, res dom upp istället!

Det var väl så jag tänkte... ;-)

2008-06-05 @ 00:05:12
Morrat av Åsa

Nollan: Ja, herregud, vad skulle inte hon kunna åstadkomma som taxichaufför t ex?! Kan hantera de flesta situationer med den erfarenheten. Unga som gamla (så många barn!), och krigsupplevlser - herregud - ett vapen under sätet så är hon ju skyddad, hon vet ju hur dom funkar! Våldtagna kvinnor har hon säkert sett också (varit med om), så hon vet säkert när vapnet ska dras.

Ingen svenska? Que, vem bryr sig, vi är ju med i EU. Och hon kan nog träna upp svenskan i taxin.

Ett utmärkt tillfälle att komma bort från sina traditioner, kultur och hemlands seder genom att lära känna Sverige och anamma våra bruk. Det land hon FLYTT (!) till. Där hon inte befinner sig på charterresa, vilket en del tycks tro flyktingar gör!



Nämen Nollan, du menar inte att hon går och driver? Det är ju skandal.



Nu vet jag inte om jag ska göra en :-( eller en ;-). Men du förstår vad jag menar...

2008-06-05 @ 00:22:36
Morrat av beerbelly

Ok då var det i närheten av vad jag trodde.

Jo du har rätt i att jag tycker att det är positivt.

Orkar inte med en utläggning men vägrar tro att så många verkligen ska vara sjukskrivna eller förtidspensionärer som det är idag.

Det vill jag se bevis på först. Tror det är väldigt många som skulle klara att jobba mer eller mindre av dem. Många kanske inte med sitt ursprungliga jobb men med något annat.

Är det en ursäkt för att bli förtidspensionär? Att man inte kan jobba med ett specifikt jobb alltså?

Eller att det inte finns fler jobb på den orten man bor?

Enda ursäkten för att inte flytta är om man har sambo med jobb och ungar annars får man vackert flytta.

Skyddsnäten i sverige bygger på att alla ska jobba. De enda som ska utnyttja dem är de som verkligen behöver.



Nej jag föreslår att man utlämnar det faktum att man varit sjuksriven från cv:n. Om någon frågar bör man kanske säga att ja jag har varit dålig men tack vare rehab/arbetsträning är jag mycket bättre nu. Dessutom kommer inte det här jobbet belasta mig på samma sätt som det tidigare.

Det är om man vill ha jobbet alltså. Vill man inte jobba så kör man enl ditt förslag.

2008-06-05 @ 09:09:37
Morrat av beerbelly

nollan hon skulle kanske må väldigt bra av någon form av jobb?

Är hon eller aspirerar på att bli svenskmedborgare så vore en kurs i svenska rätt lämplig med?

Jag vet inte alls och aboslut inte om ett specifikt fall men som sagt ytterst få blir bättre av att enbart gå hemma och fundera.

2008-06-05 @ 09:13:38
Morrat av Nollan

@BB: Nu är det ju så här att jag absolut är för rehab (vore ju konstigt annars) och målsättningen arbetsåtergång. Men är också övertygad om att de flesta som är långtidssjukskrivna och/eller uppbär sjukersättning faktiskt har ett behov av att vara/ha just det och behöver också lugn och ro under sin ev rehabilitering för att kunna uppnå önskat resultat. Under alla mina år inom rehab har jag träffat många hundra pat med långtidssjukskrivning och/eller sjukersättning och inte en enda gång har jag eller mitt team ansett att det inte varit befogat. Många av dessa patienter har svarat bra på rehab och arbetsåtergång har i vissa fall varit möjlig. Man tyvärr så har FK hetsjakt och fyrkantighet oftast varit ett hinder som motarbetat processen framåt och många gånger gjort att patienterna snarare blivit sämre igen efter en lång tids rehabilitering med positivt utfall. FK ser generellt sett inte till individen utan har ett väldigt fyrkantigt regelsystem och det nya är än värre än det varit tidigare. Detta är ett stort problem i rehabprocessen. Sedan finns det säkert en mindre grupp som utnyttja systemet eller som faktiskt önskar komma åter i arbete men som inte fått rätt stöd och som absolut bör få det. Men jakten på dessa får inte drabba "oskyldiga". Sedan måste man ju också vara realist och se till vad det gör med människors hälsa att tvingas stå till arbetsmarknadens förfogande när de egentligen inte har kapacitet för arbete. Eller tvingas ta praktikplats efter praktikplats och "arbeta" i det närmaste gratis och hela tiden byta arbetsplats - något som nästan aldrig leder till arbetsplats och uppgifter. Detta är grova kränkningar som jag dagligen ser resultatet av. Sedan har vi en situation på arbetsmarknaden som också gör det oerhört svårt för dessa människor att få ett anpassat arbete, gamla Samhall tex finns nästan inte idag och fungerar väldigt dåligt. Och var finns alla de lite udda personer som för inte så längesedan gick och plockade i tex våra arkiv och på olika lager, inte alltid så effektiva men de gjorde ett välbehövligt arbete och mådde själva bra av att känna sig behövda. Idag är det effektivitet som gäller. Och tror du verkligen att det hjälper att undvika att skriva att man varit långtidssk i sin CV. Man måste ju ändå förklara vad man gjort under de där åren och oftast ha goda ref för att få ett jobb idag. För vem väljer någon som varit långtidssk utan ref framför en som inte varit det och har ref? Inte många arbetsgivare skulle jag tro. Nu är ju inte detta en ursäkt i sig för att inte stå till arbetsmarknadens förfogande, att det är svårt att få ett jobb. Men det behövs fler anpassade arbeten och då behövs ett mycket bättre statligt stöd för att arbetsgivarna ska våga anställa. Annars biter man sig själv i svansen och människor blir än mer sjuka av att aldrig få ett jobb trots idog rehab och idogt sökande. Missuppfatta mig rätt nu, jag arbetar med rehab och önskar att många fler skulle få tillgång till bra sådan men jag anser också att rehabprocessen måste få det utrymme som den faktiskt kräver och att arbetsmarknaden i slutändan måste ha ha helt andra möjligheter att ta emot de "färdigrehabiliterade" patienterna på ett bra sätt än vad som är fallet idag. Men jag såg inget sådant i det gamla regelverket och det nya är än mer fyrkantigt som sagt. Kommer säkert ge bra siffror statistiskt på kort sikt men siffror visar inte på hur människor mår kvalitativt eller på hur det kommer påverka individen på lång sikt.



Beträffande min 60-åriga dam. Det finns en anledning till att så många faktiskt har svårt med språket. Visst, segregeringen är en orsak och många skulle säkert vara behjälpta av att komma ut i samhället och få tala svenska. Men många, som damen i det här fallet, är så svårt traumatiserade och så belastade i sin nu situation att nyinlärning inte precis är det lättaste att få till stånd (långvarig stress påverkar hjärna rent biologiskt). Och inlärning kräver viss trygghet (om än också viss press) det finns det vetenskapliga bevis för! Är man då dessutom analfabet och hela ens tankesättet är strukturerat på ett helt annat sätt en på det som det svenska samhället bygger är det så mycket svårare än att bara lära sig ett språk som för dig och mig. Damen i mitt exempel är dessutom 60-år och utarbetad på alla sätt och vis. Hon skulle må bra av att få lite lugn och ro och kunna ta hand om sig själv och sin famlilj! Och det skulle kosta samhället så mycket mindre än vad det gör just nu. Man betalar för SFI som hon inte klarar av att gå på, projekt som hon heller inte klarar av att gå på. Hon mår sämre, konsumerar än mer sjukvård och så är den onda cirkeln igång. Ibland måste man vara realistisk, hon är inte någon bra kandidat för arbetsmarknaden och kommer aldrig att bli innan hon är pensionär. Ursäkta allt orerande, just my 5 cents!

2008-06-05 @ 12:47:10
Morrat av beerbelly

Lång förklaring från nollan som var intressant.

Missar tyvärr den viktigaste punkten. Om man kan få ett jobb eller inte är inte intressant för frågan.



Endera är man sjuk, så sjuk att man inte kan arbeta eller så kan man arbeta och då ska man inte vara sjukskriven.



Att FK är kasst är helt klart mitt intryck med precis som nästan alla system som får leva eget liv.

Lika med AF med alla trötta åtgärdspaket och knepiga kurser.

Det var väl just det stödet de försöker få till nu?

Anställa långtidssjukskrivna till kraftigt rabbaterade priser etc?

Ska man se krasst ekonomiskt så vet jag inte vad terapi jobben är värda heller?

Gör de nytta så är det ju bra men annars så är väl priset lika högt som när de går hemma?

Terapi jobben ska ju vara ett steg mot "riktiga" jobb om det ska var någon vits.



Hon det specifika fallet du nämner är omöjlig för mig att bedömma utan att ha träffat och pratat med personen förstås.

Men som sagt jag tror inte att undvikande av mänksklig kontakt kommer bota henne heller. Klart det är svårare om man är analfabet m.m

Men kurserna måste ju vara möjliga att gå utan krav. Tror det är långt ifrån den första som dyker upp där och inte kan läsa/skriva heller.

Hur man ens kan komma på idéer om att hon ska arbetsträna utan en svenskkurs är väldigt konstigt.



Allt återkommer till ursprungs punkten från mig. Endera kan man jobba eller inte.

Sjukvård, sjukskrivning, förtidspensionering ska inte vara istället för arbetslös.



Är man arbetslös men kan göra någon form av arbete så är det AF man ska vända sig till och vi ska diskutera det problemet då.



Ang hur de mår på sikt så vet jag inte heller vad du menar. Ska de vara sjukskrivna nu fast de kan jobba för att om de jobbar så kommer de troligen bli sjuka?

Håller med dig på den humana sidan men det är inte heller tanken med systemen.

Tror det blir väldigt svårt att motivera folk att betala skatt för det också.



Det är förstås skatten man återkommer till tillslut. Vad är jag beredd att betala och vad kan jag begära om jag blir sjuk.



Vet inte om jag fick med allt men det är kanske mer än nog.













2008-06-05 @ 13:37:13
Morrat av Nollan

BB: Jag håller inte med dig om att frågan om hurvida man kan få ett jobb eller ej inte är intressant beträffande frågan sjukskrivning eller ej. Jag tycker att det exemplifiera det stora problemet som staten har. Att man tror att man kan hantera (bla) de här frågorna som just enskilda frågor utan att se hur beroende de är av varandra. Saken är inte så enkel att antingen kan man arbeta eller ej utan kräver lite mer nyansering än så. För det är högst beroende av vad arbetet omfattar både kvalitativt och kvantitativt för hurvida en viss individ kan utföra det eller ej. Vi vet att arbetslöshet genererar ohälsa och då menar jag verklig ohälsa och inte bara högre sjukskrivningstal. Likväl som vi vet att arbetssituationen som väldigt många människor har också är ohållbar och leder till otaliga sjukskrivningar varje dag. Och du skriver ju själv att många nog skulle kunna komma tillbaka till arbete men kanske inte till sitt ursprungsarbete. Jag tänker att många skulla kunna ha ett arbete men kanske inte ett heltidsarbete av sådant slag som finns på arbetsmarknaden idag. Att då ändå tvingas stå till arbetsmarknadens förfogande och antingen ta ett arbete som man helt enkelt inte har kapacitet för eller inte få något därför att arbetsmarknaden (och faktiskt ofta AF) anser att man är för sjuk för att arbeta men FK anser något annat gör redan sjuka människor ännu sjukare. En ond cirkel skapas. Och den här ohälsan som genereras genom bla dessa problem kostar samhället så mycket mer än vad ett mer flexibelt arbetsmarknads/sjukersättningssystem skulle behöva göra. Och då inte bara ekonomiskt utan även i mänskligt lidande. Till syvens och sist kommer ju pengarna från samma säck. Och det finns positiva tendenser med samverkansförbund och olika projekt mellan AF, Soc, FK och sjukvård osv men tyvärr så blir det ofta pannkaka av allt ihop därför att regelverken för de olika myndigheterna helt enkelt inte är anpassade efter varandra och därför att avvikelser på individnivår inte är accepterade (så länge de inte faller inom väldigt tajta och stela befintliga ramar). Därför anser jag att det inte är intressant (och nu överdriver jag väl något) att diskuterar frågorna var för sig utan att en gemensam större översyn är nödvändig för att på lång sikt bryta en negativ trend. Egentligen tror jag att vi i mångt och mycket är överrens om att det är bra att så många som möjligt erbjuds möjlighet till arbete och att sjukpenning/ersättning inte ska vara ett alternativ till arbetslösersättning. Däremot så ser jag utifrån mina erfarenheter av de människor som jag arbetar med dagligen samt den i det närmaste lika frekventa kontakten med de olika myndigheterna som arbetet tvingar fram, ingen positiva förändring i och med det nya regelverket och då var jag ändå väldigt negativ till det redan befintliga. Det är ingen lösning jag önskar att mina skattepengar går till. Men jag kan ha fel och ingen blir gladare än jag om det visar sig att det här är den rätta vägen.

2008-06-05 @ 14:30:44
Morrat av Gubben

Jag tror det är så här: Gossen klarar inte av förväntningarna på honom och förstår inte alltid varför folk skrattar åt honom. Det är säkert väldigt frustrerande. Nu skrattar dom åt att han inte vill få oss att skratta längre. Så frustrerande! Inte undra på att han blir utbränd.

2008-06-05 @ 15:18:58
URL: http://gubben.webblogg.se/
Morrat av beerbelly

Hinner inte läsa så noga nu tyvärr får ta det senare.

Spontant så har det redan framgått att vi inte är överens om det här. Helt ok.

Jag tycker att det är viktigt att skilja dem åt det gör inte du.

Klart man ska få tex ett sjukintyg som säger att man inte är lämplig för vissa sortersarbete den tar man med till Af men där slutar det nödvändiga samarbetet.



Du tar upp FK igen jag vet inte hur det funkar alls men vet inte vad de har med förslaget att göra?

Enl förslaget så verkade det finnas tankar på att de "nyfriska" skulle börja jobba klart mindre än heltid vid behov.

Som sagt FK lämnar säkert mycket att önska men det är helt omöjligt att driva en sådan verksamhet utan att följa givna regler.

Är det fel som begås systematiskt så ska reglerna ändras förstås.

Att ha en verksamhet av den här sorten där aldrig någon hamnar fel tror jag är helt omöjligt.



Så nu får det räcka i det här ämnet för dagen. Hinner inte mer även om det är intressant.



Ha det bra allihop!



2008-06-05 @ 15:49:18
Morrat av Nollan

FK är ju den myndighet vars verksamhet främst berörs av det nya förslaget, som ska implementera det i verkligehten så att säga.



Men vi sätter punkt där, även om det är en intressant diskussion. Och det är helt klart okej att inte vara eniga, annars skulle det inte bli mycket till diskussion alls!



Trevlig helg!

2008-06-05 @ 16:10:47
Morrat av Åsa

bb och Nollan: Intressant diskussion!

Jag tycker inte jag har så mycket att tillföra diskussionen som inte Nollan fått med i sina utsökta kommentarer.



Men ska lägga till att: Jo, då det kan finnas människor som vill betala skatt för den humana sidan av saken. Av den enkla anledningen att jag tycker man ska visa omtanke.

Även om inte avgiften till kyrkan är en "skatt" så betalas den via skattesystemet.

Jag är fortfarande med i Svenska kyrkan, fast jag är ateist och inte alls tycker om kyrkans värderingar i många frågor. Men... Många får stöd oc hjälp av kyrkan. Både i krissituationer och vid andra tillfällen! Det är dom jag fortsätter betala min avgift för... Så, jodå, dom kan finnas, bb.

(Sen finns det förresten bra folk inom kyrkan också. Med sunda värderingar, bland andra: http://karinlangstromvinge.blogspot.com/)



Sen tror jag det är rätt många fler än vad man tror som faktiskt "fuskar". Själv vet jag ett antal som varit långtidssjukskrivna och kvitterat ut ersättning samtidigt som dom jobbat svart... Det är ju dom man "ska komma åt". Inte dom som är verkligt sjuka.

De nya reglerna stjälper egentligen ingenting för de som "fuskar" - de kan jobba och kommer förmodligen att göra det inom snar framtid. Vilket är jättebra! Fine!

Man kanske skulle prövat att "jaga" de som "fuskar" lite bättre först.

Fuskare gillar jag inte. Men gillar inte heller att oskyldig sjuka blir slagna på.

Två sidor av myntet...



Gubben: Hehe, klart man blir utbränd då. Det har du ju rätt i. ;-)











2008-06-05 @ 20:27:12
Morrat av beerbelly

Åsa är du beredd att betala 75% skatt för den humana sidan? 90%, 100%?

Vart går gränsen när vi som "kan" arbeta måste jobba två heltider för att det ska gå att försörja andra halvan av befolkningen tro.

Det är var ju åt det hållet vi var påväg.



Anledningen till att jag tjatade är att jag är glad att någon försöker göra något istället för att fortsätta låtsas om att det funkar som det är.



Nu släpper jag det här med och hoppas att alla har en bra helg!

2008-06-05 @ 21:14:23
Morrat av Åsa

bb: Nja... 75%? Det kanske är att ta i. Och 100%. Då är vi väl de flesta del av bidragssystemet för då är ju lönen noll! ;-)

Japp nu släpper vi det hela. Men tack för diskussionen.

Har du "redan" kommit fram förresten? Måste varit bra medtrafikanter? Finns dom förresten?

Trevlig helg som sagt!





2008-06-05 @ 21:48:03
URL: http://vindvirvel.blogg.se/
Morrat av beerbelly

Precis.. då vore alla en del av bidragsystemet och vem skulle då betala.. det är poängen.



Brr trafiken. Nej det finns inga medtrafikanter tyvärr. Hamnade bakom hela proklubben vid ett tillfälle. Ca 5mil i 60 på 110 och 90 väg. En lastbil hade kört ikapp progänget så jag hamnade bakom det tåget. Alla låg för tätt och ingen hittade gasen. Alltid svårt att köra om på den sträckan och omöjligt nu :( Bra nära att jag fick hjärnblödning och hjärtattack kombinerat. Kan man inte ens köra en skapligt ny personbil i 90 ska man bums klippa sitt körkort och aldrig sätta sig bakom ratten igen ;)

Hoppas resten av helgen blir trevlig och hela för dig!

Kram

2008-06-05 @ 22:27:12
Morrat av Jerk

En sak är att försöka sätta dit fuskare, en annan är att misstänkliggöra hela svenska folket, vilket FK gör nu (och det började redan under förra regeringen)..det är så inhumant så det är sjukt..dagens samhälle är en enda jagjagjag-gryta och det nya förslaget gör ingenting för att för att förbättra samhället, de snarare cementerar utanförskap..de nya moderaterna beter sig som gamla moderater i det fallet..

2008-06-05 @ 22:49:01
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av beerbelly

Håller med jerk. Sluta tänk så mycket på dig själv och skänk mig din lön ;)

2008-06-05 @ 22:59:56
Morrat av Nollan

Åsa: Bra att du inte tog illa upp av argumentationen som följde ditt inlägg Åsa:) Det är sant att det naturligtvis finns de som fuskar, jag kanske framstod som lite naiv där. Men min poäng är väl liksom du framhåller, att de som fuskar kommer man inte åt genom nuvarende eller kommande system utan det är de redan hårt drabbade som kommer att drabbas hårdare. Och jag håller med BB om att det nuvarande systemet inte fungerar och att något behöver göras, därmed inte sagt att jag tror på det kommande förändringar. Och också jag är beredd att betala skatt för den humana sidan, först och främst av ren medmänsklighet men också för att jag tror att det är mycket mindre kostsamt än vad många tror.

Men som sagt, vi skulle ju släppa det här nu, även om jag tycker det är otroligt viktiga frågor!

Ha en riktigt bra helg!

2008-06-05 @ 23:16:06
Morrat av Jerk

hahaha... :)

2008-06-06 @ 00:03:16
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

bb: Skönt att höra. Ja, att det var sig likt på vägarna alltså. Skulle det helt plötsligt flyta på skulle man få infarkt p g a det.

Dags att ta fram flaggan och börja vifta...



Jerk: Ja, utanförskap är den nya melodin. Och att slå så hårt det bara går på de som är utsatta. Härligt samhälle! :-(



Nollan: Det var bara kul att läsa argumentationen.

Att det nuvarande systemet inte funkar är nog inte många som invänder mot, men hur bra blir det nya?

Ta fram flaggan och gå ut och vifta du också!



Trevlig nationaldag till allihopa.

2008-06-06 @ 09:34:13

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0