Helgen

Helgens lista blev inte helt avbetad... Men kom en bra bit på väg!
Så duktig. Ska inte trötta ut er med att berätta hur jag låg i som en rem och vad som gjordes. Ska delge en punkt på listan, som kan tyckas enkel, men blev en mer eller mindre bra blogg-historia.

Punkt nr 5: Måla om altanmöblerna.
Två stolar, en soffa. Bruna ska bli kritvita.

En av bästis-sakerna med sommaren är att man kan måla så det står härliga till utan större ansträngningar. Ute. Ställ måleriobjektet på gräsmattan, slabba och skvätt färg precis som det kommer sig (och det kommer sig överallt när det gäller mig), sen klipper man helt enkelt bort målarfärgen man spillt!

Lördag: Möblerna utställda, måleriet börjar. Går bra. Första halvtimmen.
Sen blir arbetsställningen lite ansträngande, lätt framåtlutad med krökt rygg frestar på, liksom att sitta på huk.
Snilleblixt sent omsider. Sätter mig ner i gräset naturligtvis. Korkad som inte gjort det tidigare.

Usch, sitter på en sten. Flyttar mig en cm. Fortfarande en sten. En cm till. Men va sjutton, den ger sig inte, stenen.
Ha!!! Sten!?
Piss-myr-bo.
Har man suttit i ett sånt bo en halvtimme får man något som liknar brännskador på baksidan av låret! Svider. Frossa. Kan inte ha tajta byxor på ett tag...

Noterar i anteckningsblocket: Sitt inte i gräset vid målning utomhus!

Med tårfyllda ögon (nåja) målar jag ändå klart omgång 1. Oljeskitfärgen måste torka 24 timmar innan den är övermålningsbar.

Söndag:
Efter att lett två pass på gymmet, dragit runt gräsklipparen i en rasande fart (60 minuter, usel tid) för att bränna gräset till gulbrunt, kastar jag mig ut för målning igen. Omgång 2.

Är trött, solen steker och det är säkert 45 grader där jag står och målar. Det går långsamt. Kommer på att jag kan sitta på en av stolarna medans jag målar den andra, sitta på soffan när jag målar den första stolen.

Sen kommer fadäsen, vilket bevisar att jag hade solsting. Soffan ska målas sist...
Tar tag i en av de nymålade stolarna (!) och sätter mig på den för att köra igång med soffmålningen!

Fick bort färgen på händerna och baksidan av låren efter ett tag. Svårast vid brännmärket från piss-myrorna, där gick ju inte att skrubba precis...

Noterar i anteckningsblocket: Alltid stående position vid målning utomhus!

Japp, jag målade klart trots allt. Stående. Halvt framåtlutad och ståendes på huk omväxlande.


Snyggt blev det - nöjd med mig själv. Nu ska det bara sys nya överdrag till dynorna. Wish me luck!




Målade en gång. Står på 24-timmarstorkning.






Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Nollan

Med tanke på omständigheterna så är jag imponerad över att du blev klar. Snyggt blev det också! Och så drog jag lite på smilbanden när jag läste "...sen klipper man helt enkelt bort målarfärgen man spillt..." för när jag målar spills det både lite här och där och risken finns att man får lov att agera både frisör och kirurg om ska klippa bort all färg. Och du verkar också "spilla" en del men du kanske inte klippte i låren ;)

2008-06-02 @ 22:59:11
Morrat av beerbelly

Hehehe det blev en bra historia. Känns som det enda ytterligare som kunde gått fel varit om det blåst efter klippning så de blivit täckta av gräs =)

Mao gick det ganska bra.. och snygga blev de.

2008-06-02 @ 23:00:17
Morrat av Åsa

Nollan: Nix, jag klippte inte i låren, men det hade kanske haft sina fördelar, både ur färgaspekt och annat kanske. ;-) Lite insida lår kunde man kanske kapat.

Imponerad själv faktiskt... men det värmer att höra av någon annan. Tack. ;-)



bb: Nåt som jag lärt mig är att organiskt material som fastnar på färgen försvinner av sig själv. Jag höll på att gråta blod förra året när björken släppte sina frön när målaren var här och målade altanen.

-- Lugn. Sa han.

-- Flugor, gräs och annat skit försvinner av sig själv! Fråga mig inte hur... men det gör det.

Och han har rätt. Torrt gräs yrde upp på möblerna... Syns inget!

Fråga inte mig heller hur, men så är det! ;-)



2008-06-02 @ 23:21:00
Morrat av M

Va´fint det blev! Kunde inte gjort det bättre själv!

Ska verkligen DU sy dynorna till...Jysk har smygstartat m rea annars...bara ett litet tips för allas trevnad map humöret.....

2008-06-03 @ 10:20:52
Morrat av Åsa

M: Bha! Köpa dynor är för amatörer... ;-) Har dom gamla dynorna, ska ju bara klä om dom - hur svårt kan det va? Det skapar säkert ett nytt blogg-inlägg i alla fall.

Tack, det blev bra till slut ja. Nu funderar jag på om jag ska slipa fram lite "patina" på dom. Älskar det stuket... Vad tror du om det? Säg inget förresten, vet att du säger nej. :-)

Ditt bord ska förresten snart få sig en omgång också! :-)





2008-06-03 @ 16:45:16

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0