Jag vill ha en dator

P ska fixa en ny dator till mig till ett bra pris.

Min dator är från stenåldern. Fatta hur lång tid det tar att rista runorna här på bloggen till exempel.
Kanske lite överdrivet, den funkar hyfsat - men har man Windows ME-version är man verkligen inte med i matchen längre, så mycket har jag förstått.
Fick t ex ett surt mail från banken angående min Windowsupplaga häromdagen. Dom skrev inte rätt ut att man inte ens borde få ha några konton, än mindre lån, i deras bank om man använde ME. Hela mailet andades den åsikten, och den snörpiga avslutningen konstaterade att jag nog inte kunde räkna med att få full service avseende banktjänsterna så länge till. 
Sen är det inte mycket annat som funkar med ME heller.

P frågade vad jag ville ha för dator.
-- En bärbar. 17 tums skärm - och inte svart. (Ja - det skulle kunna hända (inte så troligt, men möjligt) att jag äter chips när jag använder datorn - föreställ er flottmärkena på en svart...)

-- Ja, ja, ja - sånt ja. Men resten. Ska du ha bla bla bla...

Där slutade jag lyssna. Jag vet inte vad jag ska svara på det. Har inte en susning.
Jag vill egentligen gå in till en rar (gärna snygg - det gör affären kortare tidsmässigt) försäljare och berätta vad jag vill göra på min dator, och då tar han fram en som funkar. Och alla är nöjda och glada (mest försäljaren kanske, eftersom han förmodligen lurat på mig nåt lite mer än jag behöver).
Men det klart - när P sa "fixa till bra pris" är man inte sen att lyssna.

Jag inte alls korkad vad gäller mjukköret till min nya dator. Där är det inga problem.
Men hårdliret. Måste man verkligen kunna det? När man, som jag, köper ny dator med rätt många års intervall? Det finns folk som kan, låt dom kunna och dela med sig av kunskapen.

P får välja vilken dator han vill åt mig, som han tycker passar mina behov, utifrån de futtiga ytliga kriterier jag angav ovan.
Det ska han vara egentligen vara riktigt smickrad över - jag brukar veta exakt hur jag vill ha det  - men nu har jag delegerat ärendet fullt ut!

Det blir bra om datorn levereras framåt fredag eftermiddag. Vid 15-tiden cirka. För då går jag på semester...
Snabba på lite nu, P!


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Nollan

Windows ME av alla os - inte precis microsofts bästa. Nya vista har iofs fått en del skäll det också. Hmm, 17 tums kan väl nästan inte räknas som bärbar, mer släpbar... ;)

2008-08-11 @ 21:34:41
Morrat av Åsa

Nollan: ME är nog det sämsta dom någonsin gjort! Min nuvarande dator är en statlig s k hemdator - då förstår man att det valdes ME som os. Kompetensen lös med sin frånvaro vid den upphandlingen... ;-)



En 17 väger cirka 0,5 kg mer än en 15. (Storleken har ingen betydelse, sägs det.) Har testburit! Känns bra med den stora, och man ser bättre. Gillar rejäla doningar... ;-)











2008-08-11 @ 22:17:49
Morrat av Jerk

Man åker bort en vecka och så är hela designen ändrad..du måste ju fråga oss först innan du gör något sånt..nu är all trygghet som bortblåst ;)

2008-08-12 @ 00:51:18
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av Åsa

Jerk: Jag är så ledsen, men var ju tvungen - tryckte på en av de färdiga designmallarna för att testa en grej. Sen var ju den gamla som bortblåst - då var det lika enkelt att göra nytt...

Ska inte upprepas - lovar att annonsera designbyte i god tid nästa gång. :-)

2008-08-12 @ 16:53:32

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0