Swedish blondes

Jag fick ett meddelande på facebook från en totalt okänd människa tidigare i dag.
Från en handsome mr. Gibson från Irland, klädd i stridsmilitärmundering och en AK4 (eller nåt) i handen:

-- You don't look like the other women from Sweden here on facebook. Have you dyed your hair?

Tja. Vad svarar man på det?
Ja, jag kunde ju inte låta bli att svara och sa, bland annat, att han nog fick kika runt lite till på svenskorna och se om han verkligen inte hittade rätt många fler mörkhåriga än mig...

(Jag kunde kontrat och frågat varför han hade ett stort mördarvapen i handen till skillnad från andra irländare... inte för jag vet hur dom ser ut, men jag tar för givet att de flesta inte är uppsvidade med krigsmundering...)

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Nollan

Det finns då lustiga människor... till att ha fördomar. Förresten, jag trodde alla irländare bar vapen ;-) Nu är jag inte med på/i (eller vad man nu säger) facebook men jag hade väl fallit utanför alla ramarna som finns när det gäller "svenska flicka". Fast lite kul kan det vara att inte se sådär helsvensk ut. Jag och en kompis som är född i Tanzania, tågluffade i europa en sommar för många år sedan. Och vi mötte många förbryllade ansiktsuttryck när vi sa att vi kom från Sverige :)

2008-08-06 @ 22:57:31
Morrat av Åsa

Nollan: Klart dom bär vapen, det vet ju alla, jag spelade bara korkad... ;-)

Ja, det måste verkligen bli förrvirrande för européer med icke vita svenskar. Men förr eller senare öppnas väl ögonen för omvärlden och myten om det blonda Sverige upphör.Vi är ett mångkulturellt land numera - förmodligen fler mörkhåriga medborgare än naturligt blonda nu för tiden.

Heja Sverige och alla som bor här oavsett hår- eller hudfärg! ;-)

Det blev en kommentar i antirasismens tecken där i slutet, men det bjuder jag på! Kunde inte bärga mig...



2008-08-06 @ 23:24:13

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0