Vad sa du?

Grannens telefonledning blåste ner i dag. (Jo då, mitt och grannens hus är i det närmsta K-märkta eftersom vi fortfarande har luftledningar...) 
Grannhuset är till salu och står tomt, alltså kunde jag inte traska in och meddela att deras kabel numera virvlar runt på min gräsmatta.

En vänlig granne som jag lyfter luren och ringer Telias felanmälning, 90200, för att åtminstone ha utfört någon form av handling.
-- Välkommen till Telia, det är Susanne.
-- Hej, hej, Åsa här. Drar mitt problem, hon lyssnar.
-- Och nu vill jag alltså göra en felanmälan, eller nåt sånt, avslutar jag den målande beskrivningen.

-- Nja... det vet jag inte om du kan göra, jag måste ha telefonnumret det gäller, säger Susanne.
-- Du kanske kan söka på adressen, försöker jag.

-- Nja... man måste ju vara säker på att telefonen som berörs verkligen är ur funktion, därför måste jag nog ha tag i ägaren till abonnemanget!

Hallå! Hur många hästar är det inne i stallet? Telefonledningen har gått av, lossat från stolpen!
Tittar mig runt i köket för att se var de dolda kamerorna sitter.

Suck.

-- Ja, ja, sa jag. Men om jag garanterar på heder och samvete att det inte går att ringa från det huset no more förrän ledningen är uppsatt. Kan det duga?
-- Nja, om du verkligen är säker på att det är ledningen det är fel på (är hon drogad, eller - min anmärkning)  så ska du vända dig till samhällsavdelningen.
Samhällsavdelningen?! Varför har jag då i flera minuter pratat med en idiot? Varför säger hon inte det med en gång?
-- Jaha, säger jag. Vad är numret dit då.
-- Jag kopplar dig, ett ögonblick. Hej då.

Suck.

-- Samhällsavdelningen, svarar någon på utrikiska (skånska).

Drar mitt ärende en gång till och hoppas att han ska bli jättetacksam över att jag ringer.

-- Jaha. Ligger ledningen i vägen, frågar han.
-- I vägen? Nja, inte direkt. Men jag trodde ni ville sätta upp en ny.
-- Nä, för jag ser att abonnemanget i huset det gäller har upphört.
-- Jaha, säger jag. Men de nya ägarna vill väl säkert ha en telefon.
-- Ha, ha, skrattar skåningen i luren, det vet man aldrig i dessa tider. Det tar vi om det blir aktuellt i så fall. Men jag skriver upp på ärendelistan att en enhet (!) tittar förbi och rekar om det finns tid till det.
-- Tack. Tror jag, sa jag.
-- Vilket telefonnummer kan vi nå dig på på dagtid, säger skåningen.

Lämnar mitt mobil-nummer och lägger på.
Men - varför ska han kunna få tag i mig kom jag på när jag lagt på. Varför? 
Jag har ju inget att göra med problemet egentligen.
Jag skulle ju bara göra min medborgerliga plikt och meddela ett avbrott , visserligen försumbart men ändå, i Sveriges kommunikationsnät.

Sköt dig själv och skit i andra kändes det som om dom tänkte...

Suck.

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Äh det är bara en vanesak. Man ska räkna med att de man pratar med är idioter tyvärr. Oddsen talar för att de är det =)
Du får väl räkningen på jobbet nu ..brr.
Ha en bra kväll!

2008-04-29 @ 21:18:20
URL: http://looser-beerbelly.blogspot.com/
Morrat av Åsa

Jag tror ju alltid folk är kompetenta på sin post, och har man ett servicejobb är man trevlig. Men jag är väl korkad också ;-)
Aha - det var därför dom skulle ha mobilnumret... Så dom kan kolla upp vart fakturan ska skickas. ;-)
Sov gott!
(Drömmer mardrömmar om beloppet på fakturan förmodligen...)

2008-04-29 @ 22:02:04

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0