Kollar tider för spåret...

Tror jag och Bettan började prata på allvar om det här med snö nån gång redan i oktober. Hon är ju liberal vad gäller snön, medans jag alltid, no matter what, intar min konservativa position: "Ingen-jävla-snö-tack".

Och nånstans under det där samtalet kläcker jag ur mig:
-- Kommer det ingen snö på denna sida nyår ska jag banne mig åka Vasaloppet. Det kan det vara värt för att slippa skiten fram till dess. Jag lovar!

Då var jag ju övertygad om att jag skulle förlora vadet. Att snön kanske skulle vänta ett par veckor med att komma, för att sätta lite skräck i mig när jag nu slått vad. Men var övertygad om att i mitten av november skulle jag redan ha förlorat vadet och redan ha fröbrukat en fem, sex snöskyfflar.

Och då. Då kunde jag frossat i självömkan och sagt: -- Det visste jag väl! Klart som fn att det är ofarligt att slå vad, utifrån snöläge, om ett Vasalopp i det här landet.

Som tur var garderade jag mig med att det bara blir Kortvasan som jag hasar runt. Till den finns tyvärr platser kvar i redan 2012.

Nu känns Kortvasan ruskigt aktuell efter att ha tittat på en 14-dagarsprognos framöver. Tror den sträckte sig till 10 december. Inte någon permafrost eller fimbulvinter så långt ögat når, bara plusgrader rätt över.

Bettan sitter och gnuggar sina händer i skadeglädje och slår sig på knäna av skratt när hon läser väderprognoserna.

I går köpte jag en rejäl vinterjacka. Som lätt klarar 20 minus. Det är väl ytterligare ett kvitto på att inte ska komma nån vinter. Känns som jag grävde min egen Vasa-grav där.




Och som pricken över i köpte jag ett snyggt pannband, inte för att jag är mycket snyggare i det än mössa. Men det är i alla fall snygga färger!




Så. Jag är redo för vintern. Bettan är redo att matcha mig på Vasaloppet.

Men visst kändes det helrätt att vakna upp i morse, tända första ljuset i staken, duka upp frukosten, göra sig iordning för jobbet och konstatera att det är elva plusgrader ute. Lite småblåsigt, men ändå varmt och tills slut äntrade jag Actic genomsvettig i nya jackan.
Jag är helt med på noterna att plåga mig på skidor några ynka mil i mars om detta väder håller i sig fram till och med nyår. Inga problem alls.






Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0