Slänger väl ihop en deg snabbt och lätt

Motgång 1: Nös rätt i moment 1. Vid upphällt mjöl i bunken. Kändes ofräscht om man nu, som jag tänkt, ska bjuda på brödet. Nytt mjöl. Ingen nysning.

Motgång 2: Degbunken snurrar i luften när maskinen sätts igång. Här tänkte jag ge upp, men felsöker 10 minuter. Till sist: Check.

 

Motgång 3: Degen rusar inte upp i jäsning om man säger så. De 40 minuternas jäsning blev 70! Och blodryckshöjning över att börja om!



Motgång 4: Få ur degen ur bunken. Gick så där. Tapetklister är mindre kletigt.

Motgång 5: Ingen. Är euforisk över den fina släta degklumpen jag knådat till med muskelkraft.



Motgång 6: Forma runda (!) bröd. Hallå taxöron! Vem vill servera såna? Till slut, efter 7 sorger och 8 bedrövelser fick det duga!



Motgång 7: Glömt sätta på ugnen.

Men till sist var det klart och då kan man luta sig tillbaka och njuta:



Och ägna sig åt att plocka upp chokladtryfflarna som for i backen (roade mig med tryffeltillverkning under jäsprocessen) när jag tappade hela brickan i golvet. Lite (jävligt) onödigt kan tyckas. Den vita citrontryffeln ligger i frysen. Den vägrar stelna (efter tre timmar i frysen känns det som hoppet är ute på nåt sätt).

Det var allt från den här matbloggen för i dag. Om det blir något mer inlägg om något som liknar mat håller vi alla tummar vi har för att det ska bli en smula bättre än dagens resultat.

Ps. Dom där pyttegrejorna på plåten med brödkakorna är förstås "hålen" i brödkakorna. Dom vi näst intill slogs om hos mormor när vi var små. Dagens medgång: Äta upp alla hål själv! Check. Ds




Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0