Vår är härligt

Är man inte ute och tar vara på sin trädgård nu på våren, då behöver man inte vara det resten av året heller. Jag älskar att se det växa, se färgerna och hur allt förändras från dag till dag och se de förändringar man själv åstadkommer - oavsett det gäller att rensa fram en gammal igenväxt rabatt eller så/sätta nya plantor. Helt otroligt att allt bara funkar år efter år eller att en oansenlig liten planta inköpt på plantskolan blir ofantligt stor och vacker efter viss omsorg. Mycket fascinerande...

Så här kommer min trädgårdshelg i bilder.



Ja, det här det viktigaste inslaget i trädgården. Den sköter sig inte helt själv, men ändå... Den återkommer varje år, säkert som amen i kyrkan och den har varit flitigt använd den gångna helgen.




Hmmpfff - sköter sig inte heller själv. Men återkommer varje år den också. Fast just det här exemplaret är nytt för säsongen...




Gräslök, redan klar för skörd!

.



Klena hallonbuskar, men hoppas dom breder ut sig efter en rejäl sanering av inblandat gräs i rabatten...




Nyanlagt (i helgen) jordgubbsland... inte alls snyggt, men praktiskt! Orka rensa ihjäl sig?!




Järneks-skott.




Tänkte ställa krydd-krukor i denna - snyggt va?




Körsbärsträden är i full blom.




Och det är blå himmel....




Lila syréner på väg.




Och vita.




Fullt av pionknoppar. Men också massor av myror dessvärre. Ser ni dom?




Gult tulpankonstverk.



Rött tulpankonstverk.




Snygg gul slinga!




Sjunger på sista versen... nästa helg är dom borta.




Första rabarberskörden...




... vilket innebär rabarberkok.




Mina favoriter är strax här. Nästa helg? Äppelblom.




Till och med den här busken, som är rätt så ful egentligen, är vacker på våren. Särskilt i närbild.
(Nej, jag kommer inte ihåg vad den heter. Men hallå, trädgården är från femtiotalet och det finns mängder med namn att lägga på minnet...)

Så - det var allt för i dag och nu lovar jag att skona er från fler trädgårdsinlägg på ett bra tag. Lovar!


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Spader Madame

Till och med jag tyckte det var vackert - jag!! Man kanske ska ha ett hus i storstaden i stället? Nae....

2009-05-04 @ 21:11:32
URL: http://www.spadermadame.blogspot.com/
Morrat av Leffe

Fina bilder! Du har verkligen gröna fingrar :)

2009-05-05 @ 11:09:30
Morrat av Leffe

Fina bilder! Du har verkligen gröna fingrar :)

2009-05-05 @ 11:14:27
Morrat av Leffe

Opssan!! Blev två tryck, Extra fina alltså!

2009-05-05 @ 11:31:00
Morrat av Åsa

Sapder: Bah - nu får du nöja dig med dina balkonger! ;)



Leffe: Tack, tack. Men mina gröna fingrar gör sig bäst i såna där närbilder - zoomar man ut och fotar stort ser det inte ut som dom är lika gröna. Mer vildvuxna fingrar. Typ... ;)

2009-05-05 @ 20:55:55
Morrat av Marie

Jaha?? Och var tog min kommentar vägen då??? Nåväl, tyckte för nån vecka sen (minst) att du kan ge ut en bok med dina fina bilder, varvat med lite recept kanske??

2009-05-17 @ 12:57:51
URL: http://sluthandlat.blogg.se/

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0