Syns det?

Syns det? Eller? Jo, erkänn... det gör det va?  Att jag skriver på min nya dator?
Inte?
Nåja. Det känns i alla fall! Ända in i själen faktiskt.

Efter ett snuskigt (ja, det finns inget annat ord som beskriver det bättre) tandläkarbesök i dag efter en akut uppkommen tandvärk. La jag manken till och satte igång med projekt "ny dator".

Gick jättebra. Till jag kom till Handelsbankens internettjänst. Där tog flytet stopp.
Hade koderna jag behövde, de hade jag varit inne och hämtat hos B innan jag gick hem.
Knappar in koder och personnummer.
Error - tillbaka till ruta ett, och försök igen - du har angett fel koder.
Trycker in alltihop 50 gånger till - den sista gången kör jag för säkerhets skull i ultrarapid för att vara säker på att rätt siffror matas in. 1... väntar tio sekunder, dubbelcheckar siffran, 1 (igen)... väntar tio igen, checkar... 4... väntar, check - ja, och så vidare i ytterligare sju siffror. (Gjorde likadant med personnumret jag knappat in innan - och det borde jag rimligtvis kunna - om jag inte i ren fåfänga inleder med 87, men det gjorde jag inte...)
Ringer B på banken.
Helt tom på lösningar - ring supporten.
Ringer supporten.
34! Trettiofyra minuter! Tre fyra. Minuter. Tog det innan vi (jag, supportkillen jag pratade varenda en av hans kollegor på Handelsbankens internetsupport) löst det.
Jag heter tyvärr Åsa (i det här sammanhanget är det tyvärr, annars trivs jag utmärkt med namnet...). Och när bankprgrammet uppmanar mig att döpa mitt bankcertifikat till "förnamn och dagens datum" är jag inte dummare än att jag lyder uppmaningen! Åsa 080901.
Efter de 34 minuterna kommer supportklanen på att jag inte kan döpa det till Åsa. Förstås. För, som i många andra fall, måste jag ta Asa. Å, ä, ö är ju bannlysta i vissa fall.
Men skriv då det i uppmaningen om att döpa certifikatet till förnamnet. Bara ett litet tips i förbifarten.

Sen blev jag lite konfunderad. Eftersom det tog så lång tid att lösa, undrar jag om Ärling, Märta, Måns, Pär och Åke har räknat ut det hela själva? Eller är det väldigt få kunder på Handelsbanken som har förnamn med å, ä och ö? För annars borde ju killen på supporten listat ut problemet direkt när jag sa att jag hette Åsa? Eller?




Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0