Det var en envis en

Måste lösa det här med mina värkande hälsenor. Kunde med nöd och näppe gå ur sängen i går morse, i dag var det lite lättare, därmed inte sagt att jag dansade som en glad speleman ur sängen.

Nya skor, kan va en bra lösning. Har hjälpt förut.
Värkande hälsenor kommer tillbaka då och då. Har små huskurer för att bota det.
Vila finns inte i min vokabulär (än) så min idé är att aktivitet i kombination med olika, egna förslag till lösningar är det som hjälper mig. Det har det gjort genom alla år som fysiskt aktiv. Förr eller senare ger det onda med sig, min smärtgräns är hög.

Men. Nya skor. Kan, som sagt, va en god idé. Ner till sportbutiken I.
De senaste tio åren har jag alltid fått leta som en idiot för att hitta låga skor (låga i hälkappan, alltså). Fått för mig att det inte trycker på hälsenorna och förebygger hälsene-ont.
-- Har man ont i hälsenorna har man en sko som stabiliserar, det vill säga en hög, sade försäljaren klart och tydligt utan att linda in det, och visade med kroppsspråket att han tyckte jag var den mest korkade människa med hälseneproblem han mött.
-- NEJ! Jag ska ha en låg sko. Den lågaste du har. Jag vet att det är bäst... höga skor gör alltid ont.
-- Då har du köpt fel sorts höga skor. Du måste ha en som....
-- LÅGA!
Jag provade den ena efter den andra. Provade halvhöga (som jag nån gång köpt, men haft ont i). Provade så låga skor, så dom knappt satt kvar på foten.
Till slut hade jag två låga som jag valde mellan.
Gjorde jag ett riktigt avstamp ömmade hälsenorna, men jag får väl stampa av försiktigt tills det går över, tänkte jag, och funderade på vilket par jag skulle ta.
Då kom försäljarkillen fram med ett par skor med hälkappa som gick näst intill upp på baksidan av låret: -- Kan du inte bara prova den här? Så visar du mig precis var det gör ont, så kanske jag har kommer på några andra låga alternativ vi kan testa...

Visst blev jag "lurad". Han visste att de här skorna skulle passa mig. Dom satt som bomull runt vristerna. Skulle kunna göra ett sju-meters längdhopp ouppvärmd i dessa utan minsta lilla gnyende av smärta.

Men varför i hela friden sa han inte det direkt?

Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0