Är det bara jag i hela världen?

Av någon anledning råkade jag för ett tag sen kläcka ur mig inför några medarbetare på redaktionen att jag inte tycker om att gå på bio.
I just hate it.

Därmed inte sagt att jag ogillar film. Inte alls. Men biosalong - inte min kasse, helt enkelt.
Folk snorar, dom hostar, skrattar på fel ställe, jag kanske vill snyfta lite, folk prasslar, jag sitter obekvämt, det är varmt, det är kallt, det kan dra (jo, jag har rätt att säga så för jag har nåt drag-åldern), för högt ljud, nån med väldigt hög frilla hamnar framför mig och så vidare i all oändlighet.
Inte nån avsky gällande film i sig alltså, det är bara själva inramningen med bio jag inte gillar.
Kanske är nåt traumatiskt från barndomen som lever kvar i mitt undermedvetna, som jag inte själv minns.
Tja, det blev ett himla rabalder över min uppenbarligen kontroversiella åsikt och dom betraktade mig som ett unikum.

Men... i näst intill samma andetag berättade jag att jag bara ÄLSKAR att gå på teater (genre spelar inte så stor roll, bara det är en scen med agerande). Vilket i det stora hela kan tyckas vara samma sak - åtminstone vad gäller miljön runt omkring, vilket ju är vad jag stör mig på beträffande biosalongen. Men teater är live. Allt kan hända, man är aldrig säker - nästan som ett äventyr. Då spelar omgivningen ingen roll.

Efter det yttrandet blev jag ett ännu större mysterium. Fundera på det ni också. Jag förstår det inte själv. Det bara är så....

Nu har jag tre föreställningar inbokade inom loppet av en vecka. Lyckliga mig!


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Sofie Rundlöf

Håller med om bion! Johan frågar 100 gånger per vecka om vi ska på bio och jag säger nej varenda gång. Ibland, kanske 1 gång/halvår så följer jag med mest för att vara snäll. Många tycker det är en sällskapsgrej, medan jag tycer det är rätt osocialt att sitta i varsin stol och glo i två timmar. Mycket mysigare hemma då man kan sitta bekvämare, kanske burra in sig i en varm filt, ha vilket tilltugg man vill (vem har med sig ananas och meloner till bion liksom?), skratta lite mer tillsammans och slänga in en kommentar då och då. Fast helst gör jag något helt annat. Teater tycker jag är pest å pina. Jag stör mig bara på alla överdrivna gester och hur de pratar. Jag har gått på en enda teater, förutom de man var tvungen att gå på med skolan, och det var när mitt ex's lillasyster hade en roll. Då var det ju faktiskt något roligare!

Men hoppas ju så klart att du får det skoj! :)

2008-10-03 @ 10:46:12
URL: http://sofieskrypin.blogg.se/
Morrat av Jerk

Det är bara du ;)

Jag tycker om bio, men går alldeles för sällan..det går inte att bli uppslukad av en film på samma sätt hemma..om man inte investerar multum i projektor, ljud å annat..

Teater är för dyrt för en fattig arbetare..sist jag gick var det på Rocky med Tuva Novotny...jag var så ung då, så det var halva priset :)

2008-10-03 @ 11:17:07
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av P

jag gillar inte heller att gå på bio och kan lätt säga när jag var senaste, det var i sthlm på mamma mia. jag tycker inte om att sitta så där rakt upp och ner i en stol med främmat folk och skratta gemensamt. det är ungefär som allsång, jag gillar inte det heller. men teater gillar jag om den är bra. teater är ju på riktigt, det händer där och då. de man tittar på är där. rakt framför en. och de andas samma luft.

att jag inte gillar bio kan också ha att göra med att jag skelar, det är jäkligt jobbigt att sitta och glo på en stor duk (det är bara på bio jag skelar inte när jag kollar på teve) och se dubbelt i två timmar.

2008-10-03 @ 14:02:04
Morrat av Åsa

Sofie: Skönt, en till. Film ska ses hemma. Av exakt de anledningarna du skriver. Skulle teaterensemblen ha lust att komma hem till mig så skulle jag säkert gilla det bättre också än i salongen. Men det blir svårare liksom. ;-)

Tack! Det blir det säkert!



J: Nähä - det finns två till. Det har jag bevis på nu... :-) Håller med, teater är rätt dyrt. Trots kulturbidrag som delas ut i parti och minut. Det går inte till att sänka biljettpriset i alla fall. Jo, förresten, det gör det ju. Annars skulle det kosta en månadslön att gå på teater... ;-)

Men snälla nån, vad gick du på då, barnbiljett? Tuva Novotny var väl knappt född då? ;-)



P: Men visst är det konstigt - på teatern sitter man ju också rakt upp och ner i en stol med främmat folk. Ändå är det en HELT annan sak... Vi är helt överens. Förutom att jag inte skelar. Tror jag. Aldrig tänkt på att jag ser dubbelt i alla fall. Men det kanske jag gör?! ;-)



2008-10-03 @ 20:24:21
Morrat av Valross

Yesh! En till. Avskyr också bio. Avskyr ALLT med det förutom popcornen som alltid smakar bäst just där.

2008-10-03 @ 21:13:04
URL: http://valross.wordpress.com
Morrat av Jerk

Näe, ungdomsbiljett :)..sen är jag ju inte i din host aktningsvärda ålder.. ;)

2008-10-04 @ 00:01:19
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Morrat av saom

Äsch, inte så konstigt. Jag förstår dig.

2008-10-04 @ 12:14:40
URL: http://saom.blogspot.com/
Morrat av Åsa

Valross: Bra Valis! En till normal människa tack och lov.



Jerk: Ungdomsbiljett... tss. Nä, du är ju såååååå mycket yngre (och barnsligare) :-P



Saom: Aha, du har också en sund inställning till bio! Tycker helt plötsligt det verkar va de flesta som har samma inställning som mig. Folk kanske bara går på bio för att dom "ska"... ;-)

2008-10-06 @ 17:48:05

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0