Th Stina

Min tandhygienist Stina är min hjälte. Jag var hos henne i dag. Vi hade så kul, och jag gapade så hon tyckte jag borde slappna av i käkarna emellanåt.

Har haft tandläkarskräck sen första dan jag mötte en tandläkare.
Efter många, många  turer fram och tillbaka och otaliga uppträdanden i tandläkarstolen hittade jag en tandläkare jag älskar. M. Ståhl. Norrmalm. Skövde.  Han pratar bebisspråk med mig i avrättningsstolen, och låter en av sköterskorna hålla mig i handen. Ingen slår dig på fingrarna, MS!

Jag pratar om tandläkarskräck, inte obehag. En ts-skräck yttrar sig i ångest tre veckor innan besöket, sömnsvårigheter några nätter innan och en mängd andra oönskade symptom.

Helt plötsligt, utan förvarning, säger MS vid ett besök:
-- Jag har bestämt att du ska gå till tandhygienist (th) Stina för att få en liten extra-rengöring av tandsten.

Oooops. Ny människa. Inget bebisspråk? Brutal? Okänslig?
Ännu värre ångest innan denna för mig nya bekantskap. Hatade just i det ögonblicket den annars så älskade MS.

Kommer till Stina. Stel som en pinne och det blir en start som inte nån av oss gillar.
Efter fem minuter säger th Stina:
-- Nej, det här går inte. Jag kan inte jobba med dig, du är hopplös.

Tack. Det är en ängel jag har vid min sida, tänkte jag, och såg framför mig hur jag slapp gå dit nåt mer.

-- Jag skriver upp en ny tid nästa vecka och ser till att du får Stesolid utskrivet så du kan komma hit som en normal människa.

En ny vecka med ännu mer ångest. Varför är inte jag normal, bara för jag har lite skräck? Det spädde på mitt obehag och ångest.

Nåväl, dagen D kom. Jag tog mina piller på morgonen.
Yiiihaaa. Now we´re talking.
Tjohooo - nynnar lite när jag borstar tänderna. Slinter och drar upp tandborsten upp på kinden förbi ögonbrynet. Skrattar så jag kiknar. Tror jag går i väg med en sträng tandkräm på kinden. Men besinnar mig och tar handduken och gnuggar bort tandkrämen... och tar då med lite mascara upp till ögonbrynet. Vem bryr sig... Inte jag!!!

Knatar iväg... (Triangel på piller-paketet så man får inte köra bil. Löjligt!)

Wow - vi har en meter höga trottoarkanter i Skövde. Man får liksom måtta i 15 sekunder för att trampa ner på övergångsstället. Jättelurigt. Men det är så kul, skrattar högt!
Vinkar åt en kille som skrattar i en bil som åker förbi. Härligt, han är lika glad som jag! Sverige är ett så härligt öppet och spontant land. Fnissar.
Framme vid little-sweetie-Stinas-waitingroom - med så många roliga människor. Ha, ha. Synd att dom inte hade den humor jag trodde dom hade när jag såg dom. Ingen skrattar när jag skojar till det lite... Då säger jag vad jag tycker:
-- Tråkmånsar!
Och apflabbar.

-- Åsa. Är du klar, frågar Stina!
-- You bet, säger jag. Nu får du ta i. Överraska mig, säger jag lite, som jag själv tycker, djärvt.

TACK KÄRA STINA! För att du tillämpade din erfarenhet från barntandläkerit på mig. Nu sover jag gott, har ingen ångest längre innan mina tandläkar/hygienistbesök.
Tar två stackars piller strax innan tandläkar- eller tandhygienistbesök och har inga psykiska ångest-problem innan. Något beroende av pillren är inte heller tal om (vilket jag var nervös för) eftersom vi pratar en gång om året.
VARFÖR I HELVETE har ingen gett mig dessa piller förut?! Flera veckors ångest i 15 år cirka (underdriver för att inte erkänna för mig själv hur gammal jag är) för att ingen gett mig lugnande små piller förut. Helt absurt!!!!
Sen knaprar människor såna här piller i parti och minut av andra orskar som jag förstått.

Stesolid åt oss med tandläkarskräck, är texten jag skulle burit på första maj. Varför gjorde jag inte det?

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Hihi stenhög :)
Gött att det fixade sig ändå. Hoppas du får en bra dag i solen och försök inte flyga från något tak. Det går inte ;)

2008-05-10 @ 15:29:15
URL: http://looser-beerbelly.blogspot.com/
Morrat av Åsa

bb: Ha, ha. Nej då.
Provade inte flygningen! ;-)

2008-05-11 @ 09:03:16
Morrat av beerbelly

Hehe tur det :)

2008-05-11 @ 09:17:46
URL: http://looser-beerbelly.blogspot.com/
Morrat av Åsa

Nästa gång kanske? ;-)

2008-05-11 @ 22:55:22

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0