Dilemma

Ibland hamnar man i situationer där man måste göra ett val.
Väga för- och nackdelar. Tänka rationellt.
En virrpanna som mig tänker inte alltid rationellt. Man tror man tänker så, men inser efter ett tag att man har gjort en grov felbedömning.

Nu står jag i ett vägskäl. Fick ett samtal på förmiddagen, som jag inte kunde fortsätta just då. Vi bestämde att höras i kväll. Närmare bestämt kl 19.00. Nu missade jag att vara hemma vid 19 med några minuter (p g a en diskussion med mina kamrater M och K nere på Sviskis) och missade därmed samtalet. Vilket gör att mitt dilemma förskjuts lite grann.

Jag har flera jobb, inte bara ett.

Ett som jag börjat på ganska nyligen, vi kan kalla det Lsm, vilket är en schysst förkortning. Och som jag kommer förbli vid ett bra tag, har en chef som har bra driv. Han har en stor säck med arbetsuppgifter som bara kommer upp-poppande så där hur som helst. Bara så där. I dag blev jag helt yr av allt han vräkte ur sig inom loppet av två minuter.
När han sa hemsida, sa jag html, när han sa miljöcertifiering, sa jag universitetet, när han visade reklamfoldern sa jag "sådär, den kan vara bättre", när han sa Forsviksprojektet sa jag "det är lugnt". Då är vi lyriska båda två samtidigt liksom. Ser ett go, ser ett driv, ser nåt gott båda två, i nåt lyckligt samförstånd. Vill han, vill jag. Ja, rent yrkesmässigt alltså.

Ett av mindra andra jobb, (där jag jobbar deltid, och rätt snålt med deltid dessutom, men det är ändå en fast tjänst på gott och ont.). Där är chefen lite tvärtom.
Jag nekade "sporten" att göra ytterligare en arbetsuppgift på den anställningstiden jag har, av den enkla anledningen att jag inte hann med den uppgiften.
Vad händer?!
Jo, en annan uppgift tas istället ifrån mig, när dom strukturerar om lite! Que? En bestraffning?
Frågade chefen M:
-- Men varför då?
-- Ja, men vi ska ju inte lägga mer tid på dig!
-- Nähä, men ni ska lägga mindre? Ska jag rulla tummarna då, den tiden som togs bort?
-- He, he - nä, vi ska nog se till att du har att göra?!

Sure! Den arbetsuppgiften som togs bort brukar jag göra på måndagar. Jag gick en kvart tidigare i dag. Ja, men vad f-n, inga andra uppgifter där inte! Hann ändå läsa både Expressen och GT och surfa runt på dagens Aftonblad. Kunde gått 45 minuter tidigare, men hade inte mage till det.
Tyvärr är jag den där äckliga medarbetaren, chefen, som vill ha att göra. Annars tycker jag det är pisstråkigt! Tror vi ska ta ett snack i morgon om att minska min arbetstid. Hur många såna medarbetare har du?

Känns det inte lite så där halvruttet när chefen häver ur sig: -- Ja, men vi ska ju inte lägga mer tid på dig?
Om man nu skulle kunna tänka sig att få lite lojalitet från sina medarbetare. För mig verkar det konstigt. Jag skulle väl kanske tänka tvärtom, som chefen på Lsm, att man arbetar för att få mer tid till sina arbetare.  

Samtalet jag missade i dag handlade också om jobb. Ytterligare ett.

Mitt dilemma är nu:
Ska man frilansa fullt ut? Ja, kanske det. Risken är bara att man måste jobba 195 timmar i veckan för att reda ut det hela... Med en chef som C på Lsm kan man jobba ihjäl sig, om man vill. Men han är inte på nåt sätt omänsklig för den saken skull  - han frågar, jag svarar ja eller nej. 
Jag är ju extremt lojal också - det finns nog ingen som har det svårare än mig att säga nej!

Hmm. Tål att tänka på några gånger.

Nån som har skitit i det blå skåpet är i alla fall en av mina chefer. Det tar tid att jobba sig upp därifrån.







Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Frilans låter spännande. Knepig boss verkar det som. De finns det gott om överallt tror jag.

Hoppas kvällen blir/är bra!

2008-05-26 @ 22:01:18
Morrat av beerbelly

Frilans låter spännande. Knepig boss verkar det som. De finns det gott om överallt tror jag.

Hoppas kvällen blir/är bra!

2008-05-26 @ 22:09:30
Morrat av beerbelly

Stammar gör jag med tydligen. Sorry strulade lite.

2008-05-26 @ 23:18:33
Morrat av Åsa

bb: Stamma på du... ;.)

Får fundera lite på det hela.

Trevlig tisdag!

2008-05-27 @ 07:26:49

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0