Fattar icke

En sak fattar jag inte.
Det här med att många i min omgivning hela tiden uttrycker en önskan om att använda sig av så kallade hushållsnära tjänster, och framför allt när det gäller städning och fönsterputsning. 
Anledningen till min oförståelse kan vara att en jag känner gjort det under lång tid. Långt innan begreppet hushållsnära tjänster ens kunde uttalas. 
L sa förr, och säger än i dag, lite belåtet och överlägset:
- Gött, i morgon kommer städkärringen.
(Fråga inte. Tänker inte svara på om L är en mansgris.)
Sen lägger han till:
- Så nu måste jag hem och städa.
Svär gör han också för han vet inte om han kommer att hinna med.
Que?!

Så är det. Grovjobbet får han göra själv. Slitet. Det som man lätt skulle kunna ge upp vänster lilltå för att slippa.
Plocka undan!
Vilket hos L innebär att han rensar undan skor, kläder, allt som man har stående på köksbänken nära till hands, flaskor i badrummet, handdukar, tidningar, icke viktigt post som legat kvar på köksbordet i en vecka, tennisbollarna som rullat ut på golvet från träningsväskan, cd-skivorna, sängkläder, sätter in papper som skräpar framför datorn och allt annat som lagt sig på hög.
Slänger in sakerna huller om buller i garderober, köksskåp, nån byrå eller annat lämpligt ställe. Han visade en garderob en gång som precis använts som slasktratt innan städkärringen skulle anlända. Jesus! Bad honom stänga snabbt.

Men inte en enda pinal som ligger framme och skräpar i onödan. Helt fria ytor.
Då skulle jag också kunna tänka mig att utföra en hushållsnära tjänst. Torka av helt rena bänkytor. Tar bara några sekunder. Dammsuga och torka golv tar inte heller lång tid utan tretusen saker att flytta eller lyfta på. Som man bara inte hunnit ställa undan.

Jag kan tänka mig att betala för att någon ska plocka undan hos mig. Ställa in allt snygg och prydligt där det hör hemma. Sen gör jag finliret själv.
Kan man få tag på nån som frivilligt åtar sig den hushållsnära sysslan undanplockning? Hur mycket man än skule vara villig att pröjsa. Jag är tveksam.

Fönsterputsning. Exakt samma sak.
En ruta putsar man på en minut.
Köper man tjänsten ska det vara undanplockat i fönstret innan dom kommer dit. Sen ska skiten dessutom ställas tillbaka.
Då kan jag lika gärna putsa själv.

L får fortsätta klaga över att han måste hem och städa innan städkärringen kommer. Jag städar vidare på eget bevåg.

Ska få honom att sluta säga städkärring. Han är ju i övrigt intelligent!

www.vindvirvel.blogg.se



Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Gabriela

Jag skulle så gärna ha en person som kom hem till mig och städade 1 gång / vecka, men det kostar ju en förmågenhet... Och då skulle jag inte göra grovgörat innan!! Det är ju det som är själva grejen att man slipper göra det själv!!
Säg till L att han får lov att slappna av lite och "lata" sig lite??

2008-03-12 @ 20:15:59
URL: http://gabrielasliv.blogg.se
Morrat av Åsa

En del städfirmor städar inte om man inte plockat undan först. Och det är ju då hela grejen faller!
:-)

2008-03-13 @ 07:19:57

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0