Arenan


Det byggs en ny Arena här i Skövde. Ett skrytbygge som kostar pengar, och som förmodligen kommer generera stora kostnader för vår kommun avseende driften av härligheten.
Äventyrsbad, nya utrymmen för vårt handbollslag IFK Skövde med vip-lounger och annat, spa, bowlinghall, nytt fräscht gym och mycket annat. 
Visst, det genererar intäkter också naturligtvis, dummare är jag ju inte än att jag fattar det. Men går det ihop? Vet inte om kalkylen egentligen redovisats?

Får ett lätt tryck över bröstet varje gång jag läser eller hör om familjestödsgruppen som dras in, skolor som får mindre resurser, vilket yttrar sig i färre personal, dagis där varje fröken har 3 259 (överdrift) barn att sköta om, åldringar som inte får hjälp i hemmet, gamlingar som det inte finns någon plats till och så vidare. 
Listan kan göras oändligt lång där det saknas resurser. 
Resurser är oftast = pengar.

Vårt Arena-bygge kostar resurser, och kan kräva stora resurser på bekostnad av andras resurser.

Det ena ställs mot det andra. Eller gör det det? Jag vet inte.

Jag vet bara att jag inte tagit ställning. Bara låtit det ske.
Inte skrivit nån insändare, som många andra gjort. 
Inte skrapat ihop en namninsamling mot Arenan.
Inte heller någon namninsamling för.
Bara varit passiv kommuninvånare.

Kan bero på att jag själv inte är i behov av åldringsvård än. Inte jag, och inte heller någon nära eller kär. Än. 
Kan bero på att jag inte har egna barn som behöver gå på dagis eller skola.
Kan bero på att jag inte tycker min ynka röst kan göra sig hörd, trots den demokrati vi förmodas leva i.
Kan bero på att jag är korkad.
Kan bero på att jag helt enkelt är osolidarisk.
Kan bero på att jag låter andra bestämma åt mig. Jag lever i Sverige och ofta förväntas vi svenskar inte kunna tänka själva.
Kan bero på att jag är instruktör på gymmet på Arenan och knappt kan vänta tills "vi" har nya lokaler.
Kan bero på att jag tycker det är kul att gå på handboll.
Kan bero på... 100 andra skäl.

Skit samma vad det beror på. 

Kontentan av det hela är att jag bryr och engagerar mig för lite.
Jag flyter med. 
Oavsett hur jag hade resonerat i Arenafrågan, för eller emot, hade det varit skönt att ha en åsikt grundad på fakta och resonemang att luta sig tillbaka på. 

Arenan har de fakto börjat ta form. Och jag ser fram mot hösten som anställd på gymmet i de nya lokalerna. Inte tal om annat. Det ska bli fantastiskt roligt att vara med om detta.

Avslutar med handboll.
Det suger! (Som är ett uttryck jag börjat använda och trivs med.)
Skövde fick stryk av Hammarby på bortaplan. Alingsås slog Redbergslid.
Tack och adjö till elitserien för i år. 
Illa. Jag som sett fram mot SM-final igen. Som i år går i Göteborg.
Sket sig!
Vi tar nya tag nästa säsong.
Med eller utan Blombäck, det är frågan.
Då i den nya Arenan.

www.vindvirvel.blogg.se


Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Jocke

Ingen orsak, kul att du tyckte om det :-)

2008-03-11 @ 18:36:44
URL: http://vastertorp.blogg.se/

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0