Det är väl bara att inse...

... att allt man gör kommer att registreras och finnas till "allmän" beskådan.
Mitt mailande övervakas i och med FRA-lagen, vilket jag inte skrivit ett jota om här på bloggen - men följt åsiktsstormen emot lagen på andra bloggar vars innehavare engagerat sig och gjort det med beröm godkänt, som till exempel Drf, som har många bra inlägg och länkar till många andra. 

Nu ska dessutom uppgifter lämnas ut om vilka filmsnuttar jag går in och tittar på på Youtube. SvD 4 juli.

Nu väntar jag på nästa geni-drag. Skithuslagen. Toastolar förses med en liten minidator uppkopplad till storebror med automatisk dna-test så det kan uteslutas (eller bekräftas, om det skulle vara så) att jag umgås med potentiella terrorister eller andra rötägg och planerar nåt illdåd. Med en fullt utbredd toaövervakning av det här slaget skulle dessutom terroristernas minsta lilla rörelse i detalj kartläggas.
Om inte terroristerna är så smarta så dom skiter i skogen förstås - vilket dom förmodligen är. Nedrans också...

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av beerbelly

Hehe ja skithusövervakning vore spännande :)

Tror de flesta misuppfattat den här fra lagen..

Kanske jag med förstås. Som jag fattat det så hade vi ingen lag emot det som fra vill syssla med och har sysslat med. Som svensk lag funkar så var det alltså tillåtet så länge det rörde sig om trafik som passerat landets gränser eller rör sig i luften. Den gamla klassikern luften är fri mao...

Det lagen gör är alltså att begränsa och styra det som fre får lyssna på och hur.

Ska man protestera mot den så är det för att man vill ha en lag mot avlyssning (något som alla andra länder troligen sysslar med) våra mail läses nog av ett gäng länder om det går genom där förstås.



Jag kan tycka att en reglerande lag är bättre än totalt förbud men helst bara en test period. Efter test perioden ska man redovisa resultat. Har det här gett något? Har information lagrats som inte borde det? Har information läckt som inte borde det? Missbrukats? etc etc.

Sen kan man fortsätta i intervaller om några år med utvärderingar.



Men jag är inte tillräckligt intresserad för att läsa vad fra-lagen verkligen innebär och vilka regler/lagar som fanns innan så jag borde kanske inte sagt något (som vanl =))



Hoppas du får en bra dag utan avlyssning.

Kram

2008-07-05 @ 10:23:34
Morrat av Åsa

bb: Grejen är väl att fra får, med den nya lagen, kontrollera datatrafiken som passerar Sveriges gränser, och registrera den. Lagen bestämmer vad som får avlyssnas, men möjligheten till missbruk finns. Det är väl där skon klämmer tycker jag.

En utvärdering ska väl göras efter en tid i o f s...

Lite torftigt svar, men ögonlocken hänger i vägen för texten. ;-)

Och förresten får du säga hur mycket du vill här i kommentarerna, var så god!

Kvällen har varit bra, tack, utan avlyssning... tror jag! :-)

Din kväll med hoppas jag!

Kram

2008-07-05 @ 23:16:11
Morrat av Micke

Haha, den var bra med skit-DNA :)



Jaså, du tyckte jag tog en stor portion? ;)

2008-07-06 @ 10:20:56
URL: http://kludd.se
Morrat av beerbelly

Tack. Det jag menade i kortare form var att inget nytt skedde med lagen.

Tidigare avlyssnade och registrerade fra eftersom det inte stod att de inte fick..

Nu står det att de får.

Iom att det ens kommer in något om det i lagen gör att det blir mer begränsande för fra.

Min kväll var trött och sömning :)

Hoppas du får en bra dag trots sämre väder..

Kram

2008-07-06 @ 10:23:15
Morrat av Åsa

Micke: ;-). Näpp, portionen var inte stor, den var gigantisk! Så ska det se ut! ;-)



bb: Förstår hur du menar, men lagen är skriven på ett minst sagt icke tilltalande sätt... ;-)

Trött och sömnig är jag i dag p g a det enormt tråkiga, gråa och regniga vädret.

Hoppas det är bättre i Storbyn på alla fronter.

Kram.

2008-07-06 @ 12:27:35

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0