Vi i villa

Är en tidning jag inte borde läsa. Vi i villa är full av gör-det-själv-artiklar. Bygga, anlägga, byta, snickra eller fixa är verb som används.
Förra året, vid den här tiden, hade dom en artikel om hur lätt det är att måla om fönster.
(Det kan ha varit någon annan tidning också som hade den gör-det-själv-artikeln... men tror det var Vi i villa faktiskt.)
Sagt och gjort. Jag startade. Med ett källarfönster.
Slet som ett djur, tog paus, tittade på regnet. Slet som ett djur, tog paus, tittade på regnet. Tog nog tre veckor innan källarfönstret var klart. Men snyggt det blev.
Tog ett vindsfönster sen. Samma visa. Slet som ett djur, tog paus, tittade på regnet. Slet som ett djur, tog paus, tittade på regnet.
That´s it. Sen var sommaren slut. 
Hur många fönster är då kvar? 26!!! Jodå. Tjugosex stycken!
Med samma väder och förutsättningar, två fönster om året, är jag klar år 2021. 
Då är det dessutom hög tid att börja om från början, det vill säga källarfönster nummer ett.
Känns sådär. 


image13


Men...
I det just nyanlända numret av Vi i villa står det utförligt hur man byter hela skiten. Fönsterbåge och alltihop. Slipper skrap, slip, trasiga rutor, kitt, olja och färg.
Bara dra dit nya fräscha. Snygga och färdigmålade ("energivänliga") fönster. Lätt match!
Projekt sommaren 2008. Sätta in nya fönster!
Känns lite mer som min grej också. Inget finlir. Kofot fram. Bänd och böj. Krasch, där gick fönstret i tusen bitar, men det gör inget.
Stora skruv till nya bågen. Borra. Rikta. Skumfog. Rikta. Häng på. Rikta.
Klart! Verkar jättelätt.
Känns som en barnlek. Kurragömma upplevs nästan svårare.
I alla fall om man tittar i Vi i villa.
Då kanske jag kan vara klar 2008 redan. Kanske...

Är förresten trött i dag. Blev en mycket sen kväll i går. Men kul var det. Och värt varenda sekund!

www.vindvirvel.blogg.se


Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0