Måste läsa

I dagens GP 10/2 finns en artikel av Anne Johansson om Pernilla Ouis.
Pernilla har på uppdrag av Rädda barnen kommit med en forskningsrapport om den så kallade hederskulturen.
En forskningsrapport som, enligt Pernilla, ska försöka förklara varför hedern är så viktig att den kan få föräldrar att döda sina barn.
Rädda barnen har valt att inte använda sig av den fullständiga rapporten, den har censurerats. Den är tydligen för kontroversiell, som jag förstår av artikeln.
Kan denna rapport ge mig minsta lilla förklaring till, den för mig, ofattbara hederskulturen vill jag läsa den. I sin helhet.
Ska leta reda på den snarast. Den finns, enligt artikeln, i sin helhet upplagd på en blogg. Återkommer med länken dit.
Självklart kommer jag aldrig att acceptera att flickor kontrolleras, begränsas och till och med mördas i "hederns namn".
Men med större förståelse, kunskap och insikt varför det hela tiden sker nya övergrepp, tror jag att fler följer med i debatten, fler debatterar och engageras i frågan.
Hederskulturen är en del av vårt samhälle. Tyvärr. Men jag vill inte se rubriker över fler dödade flickor i Sverige. Och inte någon annanstans heller.

Håller med, nja, kanske inte alls...

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0