Messerschmitt

Varför?
Varför måste jag försöka briljera i sånt jag inte kan?

Var ute i trädgården för att titta på bara överkroppar bära vindskivor som jag ska måla innan snickarna sätter upp dom.
(Tre miljoner löpmeter vindskivor är det på mitt hus. Måste vara Sverige-rekord!?)

När jag kånkar och bär ropar en av överkropparna snickarna:
-- Du tror inte du kan skicka upp en spontad när du ändå är i farten och bär?
Nåja, en schimpans vet ju vad en spontad bräda är, det är inget konstigt, så jag hämtade en och langade upp.

Tio minuter förflyter. Ett nytt rop:
-- Får inte besvära om en 95:a också?
Klart grabben ska ha en 95:a.
Upp åker en sån.
Japp. Nu är man ju helt plötsligt en av dom. Vi pratar samma språk (tror dom - eftersom jag av en händelse kunde räkna ut vad som var en 95:a i brädhögen).

Börjar lägga ut mina vindskivor på lite pallbockar... går alldeles utmärkt att sitta på knä i gräset och måla, det gjorde när jag målade altanpanelen som jag  bytte förra året.

Ny ropas det igen:
-- Ta lite virke där borta och så gör du bla, bla, bla, bla, bla så kan du stå upp och måla. Du kan ju inte stå på knä och måla allt det där.

-- Idiot, tänkte jag utan att säga det högt, går jättebra att stå på knä.
Hur menar han att jag ska göra? Vad sa han egentligen?

-- Precis vad jag tänkte göra, hör jag mig själv ropa tillbaka. Tänkte bara bära upp alla skivor först.

Tänka, tänka, tänka. Hur menar han? Jo då, jag förstår egentligen hur han menar - jag ska ställa pallbockarna på högkant och göra "ett målar-bord", men hur sjutton löser jag det?
Tänka, tänka, tänka. Bär upp resterande vindskivor. Sen tar det slut, finns inget mer att bära.
Vad gör jag? Går till brädhögen och bläddrar lite planlöst, fast jag låtsas veta vad jag letar efter. Vad sjutton ska jag använda till "målarbordet"? Korta eller långa brädor? Jag kan ju inte göra bort mig och göra någon av mina vanliga konstruktioner, vilket oftast är extremt överarbetade varianter.

Gött! Precis då ringer telefonen. Och jag får gå in. Ser då att klockan visar dax för träning.
Sticker ut huvudet och skriker:
-- Lämnar er nu killar, sticker och tränar. Syns i morgon om ni inte är kvar när jag kommer hem!

När jag kommer hem från träningen är dom borta. Klampar in i lägenheten, går och sätter på radion och tittar ut genom fönstret.
Där står mitt målarbord. Ihopsnickrat och klart.
Undrar om dom genomskådade mig eller bara ville vara snälla?

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av Åse Jestin

Hahaha...du måste ha tur som en tok...
En liten varning bara, ska du få något gjort i snickeriväg...gift dig INTE med en snickare, det gjorde jag...

2008-04-22 @ 06:34:36
Morrat av Åsa

Jaså?!?
Jag som trott att en snickare vore ett riktigt bra kap och jobbar frenetiskt på det... Skit också. ;-)

2008-04-22 @ 19:12:01

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0