Grilltid

Jag har slagit vad. Visserligen bara med mig själv, men ändå.

Att grannen B tänder grillen i dag. B är alltid först ut i kvarteret. Alltid.
Och är så nöjd. Står i häcköppningen, med händerna stadigt i sidan och tittar ut över gatan med tuppkammen stolt vajandes på huvudet. 
Jag spelar med. Nickar åt honom. Vinkar. Gör tummen upp. B vinkar tillbaka med grilltången och nästan spricker av stolthet över att jag uppmärksammat den stora och högtidliga premiären.

Lika nöjd som han är över att vinna grillpremiären, lika missnöjd är han när jag varje år vinner klippremiären.
Jag tillhör en av dom (få?) som tycker om att klippa gräset. Och gör det på våren så fort det går utan att man fastnar för mycket i all mossa som finns i gräsmattan. Hela trädgården får ett lyft med första klippningen, därför är jag tidigt ute.
De senaste tre åren har det fem minuter efter jag startat min maskin vrålat igång en likadan på B:s lilla tomt.
Då vinkas det inte minsann. Jag är som luft även om jag vinkar armen ur led.

Senare, när han inte surar längre för att ha förlorat, kan han drista sig till att yttra:
-- Jaha ja, då var grässäsongen i gång igen. Ser ut som man kan grilla i dag också.

Tanken föresvävade mig att gå ut och brassa på min grill precis innan han kommer från jobbet. Jag är så frestad! Men ska inte göra det. Jag är snäll innerst inne också, inte bara en vinnarskalle.

Håller med, nja, kanske inte alls...
Morrat av P

Tänd grillen! Klart du ska tända grillen! TÄND NU DÅ!

2008-04-03 @ 13:59:48
Morrat av annica

haha...du måste ju nästan vara först i år...ut å sätt igång grillen=)tänk att få se minen på din granne då=)

2008-04-03 @ 14:00:06
URL: http://annica123.blogg.se
Morrat av Natalie B

Hej!

Om du inte redan deltar, får du gärna vara med i min tävling! Du kan vinna ett hemligt paket till ett värde av 1000 kr!

http://natalieb.blogg.se/tvling.html

2008-04-03 @ 14:08:56
URL: http://natalieb.blogg.se
Morrat av Åsa

P: Hetsa mig inte. Jag är snäll också ju. Och vill bo kvar här lite till. B kanske ger tillbaka med en brevbomb...

annica: Han skulle aldrig förlåta mig. ;-)

2008-04-03 @ 14:09:42
Morrat av P

Hade det inte varit så att jag skulle till Skara så kunde jag kommit förbi med en engångsgrill så kunde vi satt oss på grannens garageuppfart och grillat korv och bjudit grannen på!

2008-04-03 @ 15:24:42
Morrat av Å

P: Ha, ha. Vem vet, han kanske hade blivit glad om han hade fått fick gratismat?

2008-04-03 @ 15:30:28
Morrat av Å

P:
... hade fått... bort med fick.
ja, du hajar.

2008-04-03 @ 15:33:29
Morrat av P

Gratis är gott!

2008-04-03 @ 16:37:42
Morrat av annica

haha...svårt att ha godispåsar liggandes hemma med..men de där hade jag köpt speciellt för att göra tårta på...å då går det att hålla sig ifrån att äta upp det=)

2008-04-03 @ 16:40:17
URL: http://annica123.blogg.se
Morrat av Åsa

annica: Här ligger en orörd godispåse still i 40 sekunder (cirka). :-) Har hänt att äcklig blockchoklad försvunnit innan ischokladtillverkningen börjat vid juletid... Illa!

P: Man ska inte använda det uttrycket förrän man nått pensionsåldern. Då står man först i gratis-köerna!

2008-04-03 @ 21:34:03
Morrat av Karin Långström Vinge

Haha, i vårt villaområde är det likadant. Börjar en klippa gräset sätter resten fart. :)

2008-04-04 @ 16:51:34
URL: http://karinlangstromvinge.blogspot.com

Shoot!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0